Harstad Tidende fortalte i går om kronisk syke van Bergen som fikk avslag på sin søknad om handikapkort da parkeringsnemnda behandlet saken. Hun klaget. Samme nemnda behandlet klagen og avslo nok en gang.

Lisbeth van Bergen ga seg ikke. Hun ville prøve saken for formannskapet, som er klagenemnd. Men klagen, datert 7. mars i år, forsvant og dukket aldri opp i formannskapet. van Bergen har nå ventet i fire måneder på å få svar.

Fant klagen

– Vi beklager at klagen ikke er havnet hos rette vedkommende. Det har skjedd en rutinesvikt hos oss. Vi har nå funnet klagen, og den er sendt videre til rett instans. Vi har også foretatt et søk for å se om det samme kan ha skjedd andre. Så langt er det ingenting som tyder på at så har skjedd, sier kommunikasjonssjef Øivind Arvola i Harstad kommune.

Han er langt på vei enig med Lisbeth van Bergen om at det er merkelig at parkeringsnemnda både behandler søknaden om handikapkort, og klagene fra dem som får avslag.

– Klagen burde nok gå videre til en høyere ankeinstans, og det burde skje automatisk. Dette skal Harstad kommune nå se på, sier Øivind Arvola.

I dag kan søkere som får avslag få prøvd sin sak på ny i klagenemnda. Da må de først klage til parkeringsnemnda. Når søker da får et nytt avslag, må vedkommende igjen sende klage til parkeringsnemnda som da først oversender saken til klagenemnda.

I strid med forvaltningsloven

Også i Drammen kommune ble denne praksisen brukt tidligere. Her gikk Buskerud kommunerevisjonen inn saken og slo fast at den er i strid med bestemmelsen i forvaltningsloven. Revisjonen har gjennomgått enkeltsaker i Drammen og finner at svært få av klagerne velger å besvare den etterfølgende begrunnelsen med et nytt klagebrev. Dette fører til at saken avsluttes, uten at klagen blir oversendt klagenemnda.

Mye tyder på at det samme skjer i Harstad. Ifølge kommunikasjonssjefen har ekstremt få søkere bedt om å få sin klage vurdert av klagenemnda.

Håp om endring

Når det gjelder praksisen i Drammen sier revisjonen følgende:

– Når klagen først er framsatt, kan man etter revisjonens syn vanskelig si at den anses trukket eller bortfalt uten at klageren konkret har gitt uttrykk for at han eller hun ønsker det. Dette innebærer at en del klagere ikke har fått saken sin behandlet i samsvar med forvaltningslovens regler om klagebehandling. Revisjonen kan ikke se rettslig grunnlag for at klagesaker om parkeringstillatelse for forflytningshemmede skal følge en annen saksbehandling enn det som følger av forsvaltningsloven, påpeker revisjonen i Drammen. Her ble Drammen Parkering KF bedt om å «bringe praksis i samsvar med forvaltningslovens regler».

Lisbeth van Bergen håper praksisen i Harstad snarest blir endret.

Rotete prosess

– Jeg har opplevd at parkeringsnemnda fører en rotete prosess. Når dette skjer svekker det innbyggernes tillit til forvaltningen i kommunen, sier hun.

van Bergen understreker at hun kjører saken på vegne av de mange som ikke makter å kjempe videre selv.

I dagens Byrunde forteller Idar Olsen at han har ventet seks måneder uten å få svar. Hans historie er helt parallell med det Lisbeth van Bergen fortalte om i Harstad Tidende onsdag.

- Jeg har fått svar bare når jeg har ringt opp og purret, og anken ble avslått fra samme instans den ble sendt til, parkeringsetaten. Avslaget var basert på feil bruk av det de kaller «nye regler», hevder han.

Beklager: Kommunikasjonssjef Øivind Arvola beklager at klagen fra Lisbeth van Bergen forsvant. Foto: kNUT godø