Det forteller bookingsjef Gry Dybdal, direktør Knut-Eirik Dybdal og husøkonom, Siri Johnsen.
De som velger å bo på F2 vil få en helt annen opplevelse. Det blir ikke slik man husket det mens det ble drevet som ordinært hotell i årene 2006 til 2009.
– Vi åpner et helt nytt konsept i byen, nemlig smarthotell. Vi har sett at konseptet har blitt tatt godt imot i Tromsø, Bodø, Hammerfest og Svolvær, sier de.
Smarthotell er uten resepsjon, og har heller ikke døgnkontinuerlig bemanning.
– Vi ser at stadig flere av turistene ønsker å bruke minst mulig penger på å bo, og heller bruke penger på aktiviteter, sier de.
Driftseffektivt
Nordic har siden 2012 brukt 12 millioner på oppgradering av bygget.
– Når vi gjør noe, gjør vi det ordentlig. Alt blir oppgradert og vil få et nytt og spennende uttrykk, sier de.
Nordic eiendom: - Vi satser stort fordi vi har tro på Harstad sentrum
Dette vil bli et driftseffektivt hotell.
– Her må du klare deg helt selv. Booking skjer kun på nettet, og når du har betalt for rommet, får du en kode til hotellet og rommet.
– Et slag i ansiktet på sentrum
Men det vil fortsatt være folk som vasker og gjør rommet klart til neste gjest. F2 har 77 rom, halvparten er til langtidsleie.
– I 2012 gjorde vi rommene i to etasjer om til små leiligheter. Fra 2013 har vi leid ut disse rommene til langtidsutleie. Tidsrommet varierer fra en måned til flere år, sier de.
Rådmannen står på sitt: Ikke rom for ny kino og bibliotek i Harstad
F2 er i det samme bygget som Viking Nordic Hotel. Viking ble i 2005 rammet av en alvorlig brann. Den startet trolig i en badstue i toppetasjen. I 2006 åpnet Nordic et helt nytt hotell som fikk navnet F2. Det ble stengt i 2009.
– Årsaken var rett og slett for dårlig belegg i byen. Det var et vanskelig valg, men likevel nødvendig. I dag ser vi imidlertid en helt annen giv, og antall gjester øker hvert år. Derfor har vi bestemt oss for å gjøre et nytt forsøk med F2, sier direktøren.
7 mot 1 stemme for kino og bibliotek samlokalisert
– Det holder ikke å bare bytte asfalt på torvet
Ansatte fikset biffen
Han sier mange forslag ble lansert, før de havnet på smarthotell. I stedet for å leie inn konsulenter ble det nedsatt en intern gruppe av nøkkelpersoner. De fikk jobben med å komme opp med et drivverdig konsept. Gruppen besto av bookingsjef Gry Dybdal, husøkonom Siri Johnsen, økonomidirektør Alf Hansen, vaktmester Geir Jørgensen og controller Linda Jørgensen.
– Det å gi de ansatte ansvar, gjør at de får et eierforhold til driften. Det tror jeg er nøkkelen til suksess, sier direktøren.