Visit Harstad har iverksatt restruktureringsprosess.

I oktober vedtok Harstad kommunestyre å gi rådmannen fullmakt til å iverksette restrukturering og oppkapitalisering av Visit Harstad AS.

Prosessen er igangsatt og styres etter den vedtatte konseptbeskrivelsen, som selskapet i dialog med eiere og reiselivsaktører har utviklet i felleskap. Det skriver Visit Harstad AS ved leder Jan-Erik Kristoffersen i en pressemelding.

En av målsettingene i konseptbeskrivelsen er at den fremtidige turistinformasjon i Harstad skal være mer kostnadseffektiv, fremtidsrettet og ha større rekkevidde (nå flere mennesker) enn dagens modell.

- Det betyr i praksis at Visit Harstad i samarbeid med reiselivsaktører, kommuner og andre næringer vil plassere info-spots med digitale verter i områder hvor gjester i regionen ferdes. På en info-spot vil gjestene med stor grad av selvbetjening finne relevant informasjon om aktiviteter, severdigheter, mat, transport og annen oppdatert informasjon til enhver tid. Slike interaktive løsninger vil finnes i hotellresepsjoner, på Trondenes Historiske senter og andre knutepunkter for byens gjester og innbyggere. I tillegg vil det bli etablert et mobilt vertskapskorps som skal bemanne info-spoter etter sesong behov og aktivitetsnivå.

Av ressurs- og prosesshensyn har styret i Visit Harstad besluttet å stenge turistinformasjonen i Sjøgata 1B fra og med 14. november. Målsettingen er at den nye løsningen skal være på plass i løpet av mai 2017. I mellomtiden vil byens tre hoteller gjøre en utvidet innsats for byens gjester i sine resepsjoner.

I en kommentar sier Harstads hotelldirektører Odd-Kåre Sivertz-Pettersen, Benny Jakobsen og Thomas Rørnes:

- Det er klart at vi bidrar i denne viktige prosessen for utvikling av Visit Harstad og destinasjonen. Våre resepsjonister er også turistinformatører til daglig, og vi gleder oss til å få en mer fremtidsrettet løsning for turistinformasjon i byen før neste sommersesong.

Hos Harstad kommune bekrefter, ifølge pressemeldinga, rådmann Hugo Thode Hansen at det er viktig og riktig at styret i Visit Harstad tar ansvarlige grep for å utvikle selskapets fremtidige strategi, og at en mer fremtidsrettet drift av turistinformasjonen er et krav fra største eier, Harstad kommune.