Det er ikke snakk om nybygg, men dagens 3000 kvadratmeter står foran de største endringene siden varehuset ble åpnet i mai 2000.

Bakgrunnen er Optimeras oppkjøp av de 13 Byggmakker-butikkene til Per Strand i januar i år.

Per Strand valgte å selge livsverket etter 44 år, og Kjetil Strand er den eneste i familien som jobber under den nye kjedeledelsen.

Ifølge regiondirektør Nord, Kjetil Strand, og daglig leder Inge Torblå skal alt være ferdig før ferien, og de kan da vise fram en helt ny butikk.

– Montér har egne merker som de vil ha inn i alle byggevarehusene, og for å få til det må noe av det vi har byttes ut, mens andre varegrupper må flyttes på, sier de.

Familiedrevet

Det er to endringer som kundene vil spesielt merke. Det er at Sigdal-sortimentet forsvinner og at det etableres en stor flisavdeling.

Aubo ble etablert i 1985, er familiedrevet i andre generasjon, og har fått et godt fotfeste på Østlandet.

– I dag er det viktig at leverandørene er tilpasningsdyktig, og kan levere på kort varsel. Det er et av fortrinnene med denne familiedrevne bedriften, sier de.

Optimera kjøpte Fliskompaniet for noen år siden, og de vil at denne delen samlokaliseres i byggevarehusene.

– Vi gjør nå plass til 50 flisutstillinger fordelt på 250 kvadratmeter. Det blir et lager i Harstad, men vi kommer til å støtte oss på gigantlageret på 5000 palleplasser i Oslo. To ganger i uken kommer det bil med flis til oss, sier de.

Sommerfest

Flissatsingen blir stor, og derfor legges det ned mye arbeid i at dette skal bli så bra som mulig.

– Vi snakker om en revolusjon. For å gi kundene best mulig hjelp, kommer vi til å utvide staben. Det blir personer som er spesialister på flis. Alle som skal jobbe i denne avdelingen må gjennom et 14 dagers kurs på hovedkontoret.

– Vi ønsker at varelinjene skal følge folks handlemønster. Derfor vil mange varer finne seg nye plasser, og vi må også sørge for at de nye veibanene blir liggende mest mulig naturlig for kundene, sier de.

Når alt er klappet og klart lover de en stor åpningsfest for hele byen.

– I midten av juni planlegger vi en sommerfest med grilling, og der representanter fra leverandørene vil være til stede. Dette er så stort at vi ønsker å markere skikkelig, sier de.

Ingenting avklart for Sigdal

Salgsdirektør Håvard Vatne hos Sigdal kjøkken sier de ikke har bestemt seg for hva som skjer i Harstad.

– Vi valgte å si opp avtalen med Per Strand da de solgte kjeden til Montér, selv om vi er godt fornøyd med jobben Per Strand har gjort. Det eneste vi vet er at vi kommer til å være representert i Harstad. Byen er et viktig område for oss, sier Vatne.