I forbindelse med Byggmakker Per Strand sitt 40 årsjubileum 1. januar 2014, tok Harstad Tidende en prat med «han Per» og sønnen Kjetil Strand. I forbindelse med salget av konsernet trykker vi historien på nytt:

Per Strand var 27 år da han satte seg inn i sin eldre Audi og startet på sin suksessrike reise innen byggevarer.

Med kone og tre små gutter hjemme i Breivika la han ut på den lange veien for å skaffe kunder til sitt nyetablerte to-manns firma, Per Strand as, i Samasjøen.

– I flere år bodde jeg i bilen. Det var lange og krevende dager, men gleden av å drive med handel motiverte meg til å stå på, sier han.

Trygg arbeidsplass

Per er fra Sigerfjord, og hadde gjennom sju år som innkjøpssjef hos Mikkelsen & Rønning på Rødskjær lært seg markedet.

Han hadde merket seg at de etablerte firmaene i bransjen hadde lagt seg til stil og vaner som ikke var forenlig med sunn drift i en tøff konkurranse. Dette skapte grobunn for nye gründere. En av disse ble Per Strand.

– Mitt mål var å skape en trygg arbeidsplass som kunne brødfø meg og min familie, sier han i dag.

Han kjørte time etter time og oppsøkte potensielle kunder over hele landsdelen. Trelast og dører sto på menyen. Hans fagkunnskap og joviale vesen resulterte i stadig nye salg.

– Det hendte jeg kjørte til Tromsø tidlig om morgenen, gjennomførte møtene og kjørte hjem igjen om natta. Skulle vi klare oss måtte driften være nøktern.

Han etablerte også et byggvarelager i Samasjøen. Det besto av et åpent område med presenninger som dekket byggvarene for regn og blåst.

– Det største lageret hadde jeg i Narvik. Også her lå produktene under presenninger. Årsaken til etableringen i nabobyen var at byggevarene kom med tog fra en fabrikk i Umeå.

Overhørte telefonsamtalene

I jubileumsåret består arbeidsstokken av 215 menn og kvinner og omsetningen nærmer seg 800 millioner kroner. Men i 1974 var de kun to menn, og omsetningen lå på vel millionen.

– Jeg hadde ansatt en person på kontoret. Siden jeg var konstant på reisefot kommuniserte jeg med han via mobiltelefon. Telefonen skaffet jeg allerede i 1974-75, og kostet 22.000 kroner. Man måtte ringe gjennom en sentral, slik at alle hørte hva som ble sagt, derfor var man forsiktig med hva man sa, smiler han.

For å unngå feilbestillinger investerte han i en teleks med direkte forbindelse til fabrikkene i Sverige.

– I telefonen kunne det skje misforståelser, med teleksen var ordrene skriftlig.

Strand sier han allerede første driftsåret fikk en pangstart på virksomheten.

– Jeg kapret raskt store ordrer både på sykehuset og restaureringen av Bothnergården. Men den kanskje viktigste ordren kom i Narvik. Malmbyen var i gang med et kjempestort kaiprosjekt, Kala.

– I den forbindelse bestilte jeg én ordre på 10 jernbanevogner (13 trailere) med 48x98 mm trelast. Jeg husker ikke hvor mange jernbarnevogner det totalt ble til slutt. Gjennom dette prosjektet hadde jeg fått fotfeste. Markedet så at jeg kunne levere og kundetilgangen økte, sier han.

Kona får mye av æra

Arbeidsstokken økte etter hvert til fire og i 1979 bygde de nytt kontorbygg i Kanebogen. I 1982 ble det bygd et lager på 1.000 kvadratmeter med en takhøyde på åtte meter.

– Det var viktig å ha et så stort lager at kundene slapp å vente på varene. Skulle man overleve i denne tøffe bransjen måtte vi bli størst og ikke minst best, sier han.

Med årene økte også familien på fem, til seks personer. Per Strand flyttet etter hvert fra bilen og inn på kontoret i Kanebogen.

I dag innrømmer han at uten en særdeles snill og forståelsesfull kone hadde det vært vanskelig å bygge opp firmaet.

– Min kone skal selvfølgelig ha all mulig ære for at jeg har fått lov til å holde på. Hun er fortsatt min viktigste støttespiller.

Alle sønnene er engasjert i bedriften. Kjetil er daglig leder, Pers høyre hånd, og nestsjef i konsernet som består av 11 butikker. To sønner er proffselgere i Tromsø og i Harstad, og én jobber i butikken i Harstad.

– Ingen av mine sønner er vernet. Alle som skal jobbe for meg skal være kvalifisert til den stillingen de settes til, sier han med troverdighet i stemmen.

Per Strand sier det ikke nytter å la følelsene styre når man driver butikk.

– Det har vært noen vanskelige valg, kanskje spesielt når man har vært nødt til å bytte leverandører man vi har kjent i mange år. Det viktigste er å ha en profesjonell distanse, og ta de valg som er best for bedriften.

– Man skal ikke glemme at man har ansvar for mange arbeidsplasser, sier konsernsjefen.

Kjetil Strand sitter og hører på farens klare tale og vet at han må levere. Og det gjør han.

Få, om noen, privateide bedrifter i Nord-Norge leverer resultater på linje med Byggmakker Per Strand as, år etter år.

– Det legges utrolig mye arbeid i å nå de månedlige budsjettene. Klarer vi målene, blir det budsjettkake på hele staben. Uten å si for mye kan vi røpe at de ansatte har spist mye kake, smiler andre generasjon Strand.

Kjetil begynte som lagergutt i 12-13 års alder og avanserte etter hvert til proffselger.

– Jeg hadde ingen illusjoner om at jeg skulle overta bedriften da jeg begynte, men jeg fikk mer og mer lederansvar. En dag ble jeg innkalt til kontoret til han Per og ble tilbudt stillingen som daglig leder. Motivasjonen og engasjement for å utvikle det «han Per» startet for 40 år siden er veldig stor, sier han.

20 millioner forsvant i brann

Ved inngangen til jubileumsåret er det Kjetil som driver byggevarehusene, mens Per er styreleder i alle selskapene, og støttespiller for ledergruppa.

De siste årene har gründeren konsentrert seg om utviklingen av nye boligfelt.

– Vi har kapital til å jobbe fram nye boligfelt. Det å få til ny utvikling, har alltid vært en stor motivasjon, sier han.

Men det har ikke bare vært oppturer for familiebedriften.

Natt til 7. november 1999 ble den mørkeste natten i selskapets historie. Da brant det store lageret i Kanebogen, og verdier for 20 millioner kroner gikk opp i røyk. Per Strand ble vekket klokka 05.00 av en drosjesjåfør som fortalte om brannen.

– Heldigvis klarte brannvesenet å hindre at nabobyggene, inkludert vårt administrasjonsbygg, ble lagt i aske.

Heroisk innsats av ansatte

Mens flammene slukte det store lageret, sto ikke Per og Kjetil Strand lamslått og så på. Tidlig søndag morgen innkalte de nøkkelpersonell. Dagen etter skulle det nemlig ut varer for store beløp til mange kunder.

På hovedkontoret i Harstad klarte de å rekonstruere ordrene, og avdelingene i Narvik og i Tromsø ble åpnet. Samme natt rullet vogntog fullastet med byggevarer fra Narvik og fra Tromsø til kundene i Harstad-regionen.

– I løpet av 14 dager var lageret oppe og gå igjen. Denne gang i en plasthall. Ingen kunder ble skadelidende. De ansatte gjorde en heroisk innsats i disse vanskelige høstdagene, sier de.

Parallelt jobbet Per og Kjetil med planene om et nytt byggevarehus på Seljestad. Seks måneder etter brannen åpnet de landsdelens største byggevarehus.

Anlegget er utvidet én gang, og er i dag på rundt 8.000 kvadratmeter.

– Vi hadde en klar målsetning om å bli den ledende byggevarebedriften. Derfor la vi 30 millioner kroner på bordet, og reiste et bygg som vi kunne vokse i, sier de.

Bygger om på Seljestad

Og vokst har de sannelig gjort, for de tar stadig imot nye kunder og store ordrer kjøres daglig ut fra kjempeanlegget. For å kapre enda flere kunder har de store planer for anlegget i jubileumsåret. De vil bruke rundt tre millioner kroner på ombygging.

– Inngangpartiet blir flyttet for å gi bedre logistikk. Det blir selvbetjente kassapunkter. Dette for å unngå kø og varekontrollen styrkes. Arkitekter jobber med å tegne en helt ny butikk. Målet er å gjøre kundeopplevelsen enda bedre, sier de.

Et annet viktig prosjekt er å innføre nettopriser.

– Vi ser det uheldige i dagens rabattjungel. Derfor vil vi innføre lik pris for alle, noe som vil gi lavere priser, sier de.

I dag driftes alle 11 byggevarehusene i Nord-Norge fra anlegget på Seljestad. Totalt ruller 1 milliard kroner, inkludert moms, årlig gjennom systemet. Omsetningen i 2013 er på 770 millioner kroner og det forventes en omsetning på 800 millioner kroner i 2014, noe som er rundt 200 millioner lavere enn den opprinnelige planen.

– Vi hadde et mål om å nå 1 milliard i 2014. Men finanskrisen i 2008 satte hele bransjen kraftig tilbake. Men nå begynner det å rulle riktig vei igjen og vi tror vi skal nå milliarden i 2019, sier de.

De ansatte vi har snakket med har bare positive ord å si om han Per. De får nesten stjerner i øynene når de forteller om grunnleggerens betydning for deres arbeidsdag. Det er spesielt når han har hatt ansvaret for mange titalls ansatte i fire tiår.

– Det handler om å behandle folk med respekt og gi dem tillit. Man må ha evne til å lytte. Vår styrke er en stabil stab som kan produktene og markedet. Skal man beholde folk må de bli sett noe vi føler å ha lykkes med, sier han.

Per Strand er tett knyttet til Byggmakker-navnet. Han var en av eierne da kjeden ble etablert i 1988.

I dag er det finske eiere, og kjeden har vært gjennom turbulente år, men Per Strand har aldri vurdert å forlate.

– Vi er 100 prosent lokalt eid, men har god hjelp av kjeden. Slik det ser ut i dag vil vi forbli en Byggmakker. Når rakettene skytes til himmels kan han Kjetil og han Per se mot himmelen og tenke på at litt av dette er en del av bedriftens feiring.

– Jubileet kommer vi til å feire utover året. Både ansatte og kunder kan glede seg. 1. februar drar vi til Tromsø. Da møtes ansatte og partnere til en festhelg. Vi kommer til å være 290 til bords. Det vil bli markeringer utover året i de forskjellige byggevarehusene.

Guttene er viktig motivasjon

Selv om gründeren nærmer seg 68 år har han ingen planer om å gi seg, selv om han godt kunne ha gjort det med god samvittighet. Han har nemlig skapt Nord-Norges største private handelsbedrift, med hovedkontor i Harstad.

– Det å ha fire gutter som ønsker å videreføre bedriften er en viktig motivasjon for meg. Uten deres interesse hadde vi neppe vært der vi er i dag, avslutter Per Halvard Strand.

Tirsdag ble det kjent at familien har solgt livsverket til Optimera for en ukjent sum.

Les også

Slik bygde de opp tidenes suksess (HT+)

Fransk industrigigant står bak oppkjøpet (HT+)

- Ville selge før det var for sent (HT+)

Per Strand selger seg ut av Byggmakker

- Per Strand er en unik og veldrevet virksomhet (HT+)

Per Strand klarte gjennom 44 år å bli den ledende byggevaresjef i alle regioner han satset. Foto: Odd Leif Andreassen