Arbeidet skal etter planen være ferdig i løpet av september. På grunn av sikkerheten og omfanget av arbeidet må veien stenges fullstendig fra og med 4. april og i hele anleggsperioden. Fra 4. april settes alternativ fergerute og skyssbåt i drift.
Ett selskap vil gjøre jobben
Det skriver byggeleder i Statens vegvesen, Isak Mathisen, i en pressemelding.
Det er Troms fylkeskommune som er veieier og som finansierer prosjektet. Statens vegvesen bygger og utfører på vegne av fylkeskommunen.
Utfordrende jobb
– Veien blir fysisk stengt rett etter den siste bebyggelsen på Sørrollnes og ved Storelva bru ved kraftverket på Ytre Forså. Nødvendig trafikk til/fra oppdrettsanlegget på Enkeltstein/Godvika opprettholdes. Det er ingen muligheter for omkjøring, opplyser Mathisen.
En heidundrende veifest
Prosjektet er på cirka 1,3 kilometer. Det er et omfattende og komplisert arbeid som skal i gang. I tillegg til at det er bratt og trangt på stedet, er det også en del steinur på oversiden av veien, som ifølge veivesenet blir utfordrende å sikre.
Arbeidet består i å bygge ny og bredere vei langs den eksisterende veitraseen. Breddeutvidelsen vil normalt være på cirka 1,5 meter + grøfter. I tillegg blir det gjort særlige tiltak med tanke på stabilisering av vei og sikring i et cirka 220 meter langt område med steinur.
Ferge og skyssbåt
Det er etablert et midlertidig fergeleie på Breivoll. I hele byggeperioden vil ferga gå i en egen rute mellom Harstad, Sørrollnes og Breivoll. Det blir lenger seilingstid og færre avganger.
Bygger opp nytt tårn
Det settes også opp en egen skyssbåt mellom Sørrollnes og Breivoll i hele perioden.
Ruter for de forskjellige båtrutene finnes på tromskortet.no.