1. februar ble det innført avgift for parkering ved skolene på Heggen og Stangnes.

De ansatte skal betale 60 kroner per dag.

Fylket budsjetterte med å få inn nærmere 2,6 millioner kroner i året. Det vil si at hver måned skulle det tikke inn nærmere 260.000 kroner, som skulle gå til klima- og miljøtiltak.

Flere tar buss

Statistikk Harstad Tidende har fått fra fylket viser at de to første hele månedene kom det inn 81.262 kroner, altså 40.631 kroner per måned. Fortsetter denne trenden vil budsjettet for 2018 sprekke med mer enn to millioner.

Fylkesråd Ane-Marthe Sani sier innføringen av parkeringsavgift ikke var for få inn mer penger, men for å få flere til å bruke buss eller sykkel.

– Ingen må være i tvil om vår intensjon. Vi er meget godt fornøyd med at flere tar buss i Harstad, elever som har mer enn fire kilometer skolevei får i tillegg gratis buss. Vi følger utviklingen tett, blir det trangt på bussene, setter vi opp flere busser, lover hun.

Statistikk vi har fått om belegget på bussene viser at det er god plass på bussene til de videregående skolene. Til/fra Stangnes går det buss minimum hver halvtime.

Fylket opplyser også at Harstad har landets billigste periodebillett for voksne. De kan reise for 590 kroner ubegrenset i harstadsonen i 30 dager.

Kjersti Hågensen Selnes, rutekoordinator i Troms fylkestrafikk, sier det sjelden er flere enn 25 personer om bord.

– Bussen har vel 50 seter, i tillegg kan 40 passasjerer stå, sier hun.

Godt busstilbud

Hun forteller at det går fem busser hver morgen forbi Stangnes videregående skole.

– Jeg vil oppfordre folk til å hive seg på bussen. Byen har fått et godt busstilbud, så nå gjenstår det å få flere til å bruke tilbudet. Antall busser avhenger av belegget, sier hun.

Fylkesråd Ane-Marthe Sani liker derimot dårlig at lærere og elever har funnet andre steder å parkere gratis, og at de dermed ikke bruker kollektivtilbudet.

– Busstilbudet er godt rundt skolene i Harstad. De aller fleste kan ta bussen. Det er noen få som må pendle, og kan ha problemer med rutetidene. Disse får likevel ikke dispensasjon fra parkeringsavgiften, sier hun.

Fylkesråden viser til at da det ble innført avgift ved Universitetet i Tromsø, parkerte ansatte og elver ved Fløyahallen.

– Da innførte Tromsø kommune avgift på dagtid. Det samme bør Harstad kommune vurdere, uten at jeg kan pålegge dem det, sier hun.

Sani mener denne ordningen er framtiden, og målet må være at stadig flere reiser kollektivt, sykler eller går.

– Vi skal gjøre en evaluering av ordningen etter rundt et år. Da skal brukerene få anledning til å komme med innspill. Vi har allerede fått reaksjoner som vil bli tatt med i en evaluering, sier hun.

FÅ: 10 biler sto parkert på den store parkeringsplassen på Stangnes, da Harstad Tidende stakk innom fredag formiddag. Foto: Odd Leif Andreassen
God plass: Bussene som går forbi Stangnes (bildet) og Heggen har god plass til flere passasjerer. Foto: Odd Leif Andreassen