I fjor omsatte de for 142,9 millioner kroner. Det er en omsetningsøkning på 15 prosent fra 2016, og resultatet var på 2,5 millioner. Noe som er nærmere én million bedre enn i 2016.

Daglig leder Hege Salminen og salgssjef William Salminen er strålende fornøyd med resultatet.

– Vi har god kontroll på driften, og mange dyktige ansatte som gjør dette mulig år etter år.

Kia, Peugeot og Mercedes-Benz er nybilmerkene de har å tilby, og de ser stadig nye kunder innom butikken.

– Vi jobber knallhardt for både å beholde eksisterende kunder og ikke minst kapre nye. Begge deler klarer vi godt, sier de.

2017 ett toppår

Bilbransjen er i store endringer og konkurransen blant forhandlerne blir stadig tøffere, men Salminen klarer å stå imot.

– Det er utrolig morsomt at vi år etter år leverer gode resultat. Vi finner hele tiden noe å strekke oss etter, sier de.

Selv om 2017 var et toppår, har de syv første månedene i år vært enda bedre. De ligger 13,5 millioner foran budsjett, men det tror de ikke er mulig å holde ut året.

– Vi tror ikke siste halvår blir like bra som det første. Men havner vi på nivå med 2017 vil vi være utrolig godt fornøyd, sier tredje generasjon Salminen i Harstad.

Hege Salminen sier de som er flinkest til å endre seg og følge med i utviklingen vil overleve. Hun er ikke redd for å stå alene, selv om konkurrentenr slås sammen og blir større enheter.

– Vi er stolte av å være en ekte harstadbedrift, og det skal vi være i mange år fremover. Men det er vanskelig å spå om fremtiden, sier hun.

Alle snakker om elbil, men går man inn i salgstallene for Harstad vil man se at bensin er det som selges mest, foran diesel og elektrisk/hybrid.

– Det er bomringen som i all hovedsak har gitt det store el-bil-løftet i Harstad. Men trenden peker på at det om noen år vil bli solgt flere elbiler enn fossile biler, sier de.

Flest kjøper bensin

Skal en bilforhandler levere gode resultat, kan den ikke bare selge nytt. Bruktmarkedet er veldig viktig, og her gjør Salminen det veldig bra.

– Bruktbil har tatt seg veldig opp. Mange ønsker diesel og bensin.

Salminen er fortsatt 100 prosent på lokale hender. Willy, Hege og William eier bedriften.

– 15. januar 2006 åpnet vi bilhuset er nede på Stangnes-basen. Det er trolig den viktigste milepælen i bedriftens historie. Fortsatt i dag har vi et moderne og flott bilanlegg som både ansatte og kunder trives i. Vi har ikke minst god plass til å vise fram utvalget, sier de.

Satser stort på tungt

1. juli 2017 etablerte Salminen Eiendom lastebilavdelingen som eget selskap, Salminen last. Steve Eliseussen, fra Andørja, ble ansatt som daglig leder og Ingar Aspevoll, fra Grytøy, fikk jobben som teknisk leder.

Første halve året omsatte de for 6,9 millioner, og leverte et overskudd på nærmere 900.000 kroner.

Hege Salminen og William Salminen sier de ønsket at også tungbil skulle ha 100 prosent oppmerksomhet. Satsingen kostet to millioner.

– Vi er blitt så store at for å kunne ta godt nok hånd om alle kundene mente vi at det å dele opp driften var smart. I disse dager har nyetableringen holdt på i ett år, og vi ser at vi gjorde det riktige, sier de.

Steve Eliseussen er sjef for åtte personer, og det er hovedsakelig Mercedes-Benz Sprinter, Mercedes-Benz lastebil og Fuso Canter de skrur på.

– Men vi tar imot alle større biler. I sommer har vi hatt mye å gjøre med bobiler, sier han.

God vekst

De jobber tett med salgsapparatet for de ønsker å øke markedsandelen fra Gratangsfjellet i nord og resten av Hålogaland.

– Veksten har vært veldig god, noe vi ikke tror vil avta med det første. Vi har et stort og moderne verksted som kan skru på hva det skal være, sier han.

De lever i en litt annen hverdag en personbilmarkedet. Ståtid er fy, fy for denne bransjen.

– Vi har 24 times døgnvakt. Uansett når vi får melding om at en bil står er vi klare. Klarer ikke bilen å komme hit, drar vi der den står. Vi har vært helt nede i Å for å fikse en turistbuss. Vi har også vært i Ibestadtunnelen og på Bjarkøy, sier han.

600-700.000 kilometer

I harstadregionen går det i all hovedsak nyere tyngre kjøretøy, noe som er økonomisk lønnsomt for eierne.

– Går en bil over 600-700-000 kilometer må man påregne økte vedlikeholdskostnader, og kanskje noe ståtid. Det har ikke eierne råd til, da bytter de, sier Eliseussen.

Topp anlegg: Hege Salminen, ny servicesjef Einar Sørensen og William Salminen utenfor det snart 13 år gamle bygget.