For tiden er det rundt 80.000 bruktbiler fordelt over hele landet, og aldri har det vært flere. Men i Harstad er situasjonen en helt annen.

Forhandlerne vi har snakket med sier at en bruktbil må ha klima, zenonlys, DAB-radio, krok, 4wd og automat.

Hos Sulland Harstad skulle de gjerne hatt langt flere bruktbiler å tilby kundene, forteller daglig leder Leif Gunnar Rørvik og bruktbilsjef Svein Arne Pedersen.

– Bruktbilutvalget er svært viktig for den totale interessen fra kundene. Vi ønsker å ha et utvalg på 45-50 biler, mens vi nå har for lite. Det merkes på antall henvendelser, sier de.

– Blir ikke mer verdt

Forhandleren på Sama har stort fokus på bruktbilutvalget, og det handler om å klare å rotere utvalget jevnt.

– En bruktbil blir aldri mer verdt. Derfor er det viktig at den ikke blir stående for lenge på lager, sier de.

Hittil i år har de solgt 185 bruktbiler, men de regner med å passere godt over 200 i år.

Pedersen har jobbet hos Sulland Harstad i 11 år, og han har merket store endringer i løpet av disse årene.

– Da jeg begynte, var det flere kunder på anlegget. De tok gjerne en runde til alle forhandlerne for å se hva som fantes, mens nå er denne kjøreturen flyttet til datamaskinen, sier de.

De har ikke plass til alle bruktbilene under tak, noe som gir dem merarbeid om vinteren.

– Det er ingen som kjøper en nedsnødd og kald bil. Derfor er det viktig at vi hele tiden sørger for at bilene står salgsklar, sier de.

Jim Madsen, daglig leder hos Biltrend Harstad sier de har kjøpt inn 30-40 bruktbiler hittil i år.

– Vi har for få biler på lager, og derfor kjøper vi brukt. Det riktige bruktlageret er med på å trekke kunder. Jeg regner med å selge mellom 200 og 250 brukte biler i 2017. Folk kommer langveisfra for å kjøpe bil hos oss, sier han.

Bruktbilene står mellom 14 dager og tre måneder hos forhandleren på Stangnesbasen.

– Det handler om å finne riktig pris, og jo eldre bilene blir, jo viktigere blir prisen for kunden, sier han.

Lekkasjen til sør er stoppet

Daniel Marhaug er salgssjef hos Bil i Nord. Han forteller at de trenger flere bruktbiler for å få den ønskede interessen.

– Vi kan hente bil fra de åtte avdelingene i Nord-Norge. Vi har vært heldig med at Volvo har byttet flere modeller, noe som har gitt økt nybilsalg, som igjen gir økt bruktsalg. Fra harstadavdelingen regner vi med å selge rundt 200 biler i år, sier han.

Bil i Nord bruktimporterer også biler for å ha en så spennende utstilling som mulig.

– Vi ser at lekkasjen til sør nesten er stoppet opp. Årsaken er at i dag legges alle bilene ut på nettet, og folk ser at prisforskjellen ikke er spesielt stor mellom sør og nord. Derfor velger de å kjøpe lokalt med de fordelene det medfører, sier Marhaug.

Daglig leder Jon Dagfinn Aspenes hos Tor & Bjørns Autoservice i Kanebogen sier de kun har tre bruktbiler inne.

– Det er lite, og det er svært lenge siden vi har hatt så lite utvalg. Man får aldri nok bruktbiler. I år regner vi med å selge 35-40 brukte biler.

Han sier at lite bruktbilutvalg gir mindre interesse fra kundene.

– Det er viktig å få opp bruktbillageret, for har vi lite biler over tid, kan det gjøre at vi mister potensielle kunder. Heldigvis har vi tett samarbeid med en forhandler i Narvik. De har et stort lager som vi kan hente biler fra, sier han.

Ole-Johnny Pettersen hos Auto Nord sier de undrer seg over hvordan de skal få tak i flere bruktbiler.

– Målet er å ha 40-50 bruktbiler til enhver tid. For tiden har vi for lite. Resultatet er at færre kunder finner veien til oss. Stort utvalg gir mye trafikk, sier han.

Han sier de regner med å selge rundt 200 brukte biler i år.

– Interessen er der, bare vi har tilbudet, smiler han.

Binder opp mye kapital

Vegard Vik, daglig leder hos Harstad Bil, har god kontroll på bruktbilparken.

– Brukte diesel og suv er de mest kurante bilene å selge. Det handler om å finne riktig pris, og da kan bilen være solgt etter én dag.

Vik sier de er selektiv med hva de tar inn. Er det modeller de mangler, kjøper de bruktbiler fra andre steder. Han regner med å selge mellom 100 og 150 brukte biler i 2017.

– Vi har stort fokus på bruktbilparken. Den kan raskt vokse ut av kontroll, og da går det utover driften. Bruktbiler binder raskt opp mye kapital, sier Vik.

Driftsleder Mikal Hagerupsen hos Nordvik avdeling Harstad sier de regner med å nå et salg på 120 brukte biler.

– Tidligere solgte vi kun brukte Toyota, men nå selger vi alle merker. Årsaken var at det ble litt lite biler på lager. Et bruktbilsalg er ofte et produkt av et nybilsalg.

Han forteller at det er mest etterspørsel etter hybrid og bensin, mens diesel-etterspørselen er dalende.

– Hybrid holder seg veldig godt i pris. En tre år gammel hybrid er bare noen 10-tusen lavere enn en ny, og da ender kunden ofte med å kjøre hjem med en ny bil, sier han.

– Må ha den riktige miksen

Salgssjef hos Salminen, William Salminen, mener bruktbilsalget er svært viktig for driften. Årlig selger de rundt 200 bruktbiler til en verdi av mer enn 35 millioner kroner.

– Vi prøver å holde lageret på rundt 40 biler. Vi har stort fokus på denne delen av driften, og har derfor god rotasjon.

Han merker at kundene begynner å etterspørre en ny type bruktbil.

– Det er litt tidlig, men vi får økende antall henvendelser på el-biler. Det er ikke lenge før el og hybrid blir en del av bruktbilmarkedet.

De sliter med å få tak i nok bruktbiler, så i år har de kjøpt flere biler til lager.

– Vi må ha den riktige miksen for å trekke kunder, sier han.

Hos Norbil kan markedssjef Terje Gudbrandsen fortelle at de regner med å selge rundt 80 brukte biler i år.

– Vi har mindre biler inne på lager enn ønskelig. Interessen har vært stor i sommer, og det har fortsatt utover høsten, så vi er godt fornøyd med salget.

Mangler de en bil i Harstad, kan de hente en bil fra morselskapet som holder til på Sortland.

– Vi kjøper ikke bruktbiler fra andre, sier han.