Ednar Nordhaug overtok det maritime firmaet i 2006. Nå måtte han ta den tunge veien til tingretten.

– Årsaken til konkursen er i hovedsak totalhavariet vi hadde på storslipen i 2013. Da sto alt stille i to år. Forsikringssummen dekket bare 45 prosent av kostnaden med oppgradering og reparasjon. Det viste seg at vi aldri kom oss helt på føttene etter den smellen, sier Nordhaug ettertenksomt. Firmaet har drevet med reparasjon og vedlikehold av alle slags fartøyer, fra oppdrett til fiskebåter og fritidsbåter.

Finans

Ibestad kommune flommer ikke over av private arbeidsplasser. Konkursen er derfor et lite tilbakeslag for lokalsamfunnet i Hamnvik også. Hvor lenge stedet har hatt maritim industri er usikkert, men Nordhaug mener man må helt tilbake til 1800-tallet. Selv ser han ikke muligheten til å fortsette.

– Vi har lenge forsøkt å få til en fornuftig finansieringsordning med bankforbindelsen vår, men har ikke lykkes med å komme i mål.

– Det er heller ikke til å stikke under stol at det er krevende å drive næringsvirksomhet i Ibestad. Kommunen ligger i utkanten, og er en smule passiv når det gjelder næringspolitikk, sier Nordhaug, uten å konkretisere nærmere.

Han kontrollerer fortsatt eiendommen selskapet har driftet på. Men er usikker på hva som skjer med fasilitetene i fremtiden.

– Det er ikke så godt å si. Området er regulert til næring, og slik det fremstår i dag er nok næringsdrift det eneste som passer. Det har vært noen interessenter på banen, men det falt i fisk.

– Verkstedfasilitetene trenger uansett en kraftig oppgradering. Fasilitetene er nedslitt. Kapital og investeringsvilje må til hvis noen ønsker å overta.

Spennende marked

– Mulighetene for lønnsomhet er absolutt til stede. Spesielt for dem som får en fot innenfor leveranser til oppdrett. Vi får se om vi finner en løsning for eiendommen, slutter Nordhaug.

På konkurstidspunktet hadde Ibestad Bygg- og Skipsservice cirka 3,1 millioner kroner i gjeld. Mesteparten til Sparebank 1 Nord-Norge, mens leverandørgjelden var på cirka 1,2 millioner kroner. All drift i selskapet har opphørt. Aktive består i hovedsak av varelager, verktøy, en lastebil, et lite bankinnskudd og annen løsøre. Totalt cirka 325.000 kroner.

Advokat Stein Nilsen ved Eurojuris Harstad er oppnevnt til bostyrer. Skiftesamling er berammet til 28. juni. Fristen for fordringsanmeldelser til bostyrer er 18. juni.