Nordlaks Oppdrett sender om lag 6830 vogntog med laks, ut og inn av Børøya i året. Halvparten av dette går i dag med lastebiler til Narvik, og så videre med tog ut til markedene. Tredve prosent av dette går med tog over Bjørnfjell. Elvegård sa at årsaken til at Nordlaks er opptatt av å bruke tog, er at de er opptatt av bærekraftige løsninger.

– Utviklingen for vår del ligger i en kombinasjon mellom vei og bane, sa han på konferansen om nordnorsk sjømattransport, i Narvik tirsdag.

Når det gjelder flytransport av sjømat, mener han at det beste vil være å få tilbake flyfrakt, lik den man hadde til Tokyo over Evenes på 1990-tallet.

– Men det er utfordrende å få logistikken på plass, men vi jobber med det, sa Elvegård.

For Nordlaks er ikke Oslo et alternativ når det gjelder flyfrakt ut til markedene. Da er Helsinki mer nærliggende.

Nordlaks gleder seg over at man med Hålogalandsvegen korter ned kjøretida mellom Sortland og Evenes, da Kåringen er en av de store flaskehalsene for dem i dag.

De har også utfordringer i dag med Bjørnfjell tollsted langs E10. Der er det for eksempel begrensede åpningstider på høsten, som er den perioden hvor havbruksnæringen slakter mest.

Les også fra konferansen for nordnorsk sjømattransport:

 - Hålogalandsvegen må på plass raskt

– Flyfrakt fra Evenes vil kreve en betydelig høyere betalingsvillighet fra markedet

Laksedirektøren mener det må satses på bane og vei