Den tidligere ordføreren i Vestvågøy er medlem av Stortingets transport- og kommunikasjonskomite, og deltar på Sjømatkonferansen i Narvik tirsdag.

Der gikk han gjennom det stadig økte transportbehovet for sjømat. De forventer at 790 millioner tonn sjømat skal ut fra landet i 2050, fordelt på ulike transportmetoder.

I den forbindelse kom han også inn på hvor viktig byggingen av Hålogalandsvegen er. Det er bevilget 8,4 milliarder kroner i ny Nasjonal Transportplan til bygging av OPS-strekningen av veien. Hålogalandsvegen vil reduserer reisetida mellom Sortland og Harstad/Evenes med 45 minutter, og vil bidra til raskere transport for sjømat. Men oppstart for bygging er satt til 2021.

– Hålogalandsvegen må på plass raskt. Det er området rundt her, Lofoten, Vesterålen og for så vidt Senja, som produserer sjømaten, og virkelig har det største behovet for veien, sa Finstad.

Men det er ikke mulig å få oppstart tidligere enn 2021, da de må vente på reguleringsendringen som er på høring nå til 2. mai. Så skal den bearbeides av regjering og Storting, slik at det da kan gjøres et vedtak i 2019.

Men selv om det er bevilget midler til strekningen Tjeldsundbru- Våtvoll, står likevel flere armer av Hålogalandsvegen igjen, uten bevilgning. Finstad sier til Harstad Tidende at revideringen av Nasjonal Transportplan nå er i gang, og lokale myndigheter må kjenne sin besøkelsestid.

– Det er utrolig viktig at vi nå får inn også tilknytningsveiene, samt kryssing av Tjeldsund. Nå må regionale myndigheter jobbe tverrpolitisk samlet for å få også disse veibitene inn, oppfordrer han.

Ifølge Finstads innlegg kom det fram at bevilgningene fra statlig hold til veier er tredoblet på de siste sju årene, til 3,36 milliarder kroner i 2017. Til sammenligning ble det bevilget cirka 1,1 milliarder kroner i 2010.  Dette kom fram av et svar Finstad akkurat har fått svar på fra samferdselsministeren.

Les også: - Fiskeeksportørene må bla opp