–Vi følger opp de meldingene vi får. Politipatruljen oppsøker gatene der klagene kommer fra. Det er spesielt St. Olavs gate det dreier seg om. Men vi kan selvfølgelig ikke dedikere patruljen dit 24 timer i døgnet. Derfor viser jeg igjen til foreldrenes ansvar.

– Mange av mopedbrukerne er mindreårige. Vi kommer ikke problemet til livs, uten de foresattes hjelp, påpeker etterforskningsleder Morten Hole ved Harstad politistasjon.

Reaksjoner

Får politifolkene mistanke om at mopedene er trimmet, og/eller lydnivået fra maskinene er uakseptabelt, vanker det kontroll. Reaksjonene spenner fra bøter og avskiltning, til pålegg om fremstilling av mopeden for Biltilsynet.

Høyere fart kan føre til alvorlige ulykker på veiene. Derfor gir trimming av moped opptil seks prikker på førerkortet og bøter på 4200 kroner. I tillegg kan mopeden bli avskiltet hvis du blir stoppet i kontroll. Da må den settes tilbake i opprinnelig stand og vises fram på Trafikkstasjonen. Dette koster 500 kroner.

– Er problemet spesielt ille i år?

– Trimming av mopeder med høy lyd og ulovlige hastigheter som konsekvens, er et tilbakevendende problem. Jeg har ingen holdepunkter for å hevde at det er verre nå enn før om årene, avrunder Hole.

73 desibel

Å «trimme» en moped handler om å slippe mer luft og bensin inn i brennkammeret, enn det motorsykkelen er konstruert for.

Dette øker hestekreftene. Hvor stor hastigheten blir, er avhengig av hvor mye luft og bensin som slippes igjennom. Det er forskjellige måter å gjøre dette på. Blant annet å fjerne komponenter som følger med sykkelen fra fabrikanten.

Ved typegodkjenning – og for ikke typegodkjente mopeder, skal det ved første gangs registrering i Norge fremlegges dokumentasjon fra fabrikanten, eller et kompetent uavhengig laboratorium, for at mopeden tilfredsstiller kravene.

Inkludert i disse kravene er støynivå og turtall. Det skal ikke foretas endringer på lyddempere, motor eller annet som fører til høyere støynivå, enn det som var tillatt for motorvognen ved første gangs registrering i Norge. Støykapsel kan ikke fjernes.

Eksempelvis skal mopeder med maksimalhastighet over 30 km/t ikke avgi støy over 73 desibel.

(Kilde: Kjøretøyforskriften).

Kostbar lærepenge

Kjøretøy klassifisert som moped har en motor på maksimum 50 kubikkcentimeter. Den skal ikke kunne kjøres fortere enn 45 km/t på flat vei. Denne bestemmelsen kommer fra et EØS-direktiv som pålegger Norge å følge europeiske standarder.

I de fleste land er mopeden et typisk bykjøretøy og uten krav til førerkort eller opplæring. Dette er nok grunnen til at EU har bestemt at den ikke skal gå fortere enn 45 km/t.

Ved ulykker med trimmet moped gjelder ikke forsikringen, noe som kan bli svært kostbart hvis en har forårsaket skader på andre personer, kjøretøy eller eiendom.

Myndighetene kan også kreve tilleggsavgift fordi en trimmet moped automatisk egentlig tilhører gruppen lett motorsykkel.

Noen former for trimming kan gjøre at mopeden går mye fortere enn den er konstruert for. Farten vil samtidig være langt høyere enn det føreren har kompetanse til å håndtere. Høy fart er den årsaken som oftest fører til alvorlige ulykker, med omkomne eller hardt skadde.

Beskyttelse

Selv i 45 km/t kan du få betydelige skader hvis du kolliderer eller velter. Derfor bør du bruke klær som beskytter hele kroppen. Armer og bein er spesielt utsatt. Godt fottøy og hansker er en god forsikring.

Det er påbudt med godkjent hjelm på moped. Husk å feste hakeremmen skikkelig, slik at hjelmen ikke kastes av hodet når du har bruk for den. Mopeden er liten og forsvinner ofte i trafikkbildet.

Bruk klær og hjelm med sterke farger, da kan andre trafikanter se deg bedre.

(Kilde: Trygg Trafikk).

Etterforskningsleder Morten Hole ber igjen foreldrene ta mer ansvar. Foto: Arkiv - Tina Eilertsen