Det er bare et lite problem: Trimming av mopeder i den grad at de kommer opp i hastigheter over 50 km/t er ulovlig. Disse kjøretøyene skal ha en maksfart på 45 på flat vei i Norge.

– Vi kjenner til at noen trimmer mopedene til de kan kjøre i 80 km/t. Vi anmoder de unge sjåførene, og deres foresatte, om å påse at regelverket følges. Konsekvensene ved kontroll kan bli avskilting av kjøretøyet, en sviende bot og utsettelse av føreretten for personbil, advarer Hole.

Ifølge Trygg Trafikk har mopeden en motor på maksimum 50 kubikkcentimeter. Den skal ikke kunne kjøres fortere enn 45 km/t på flat vei Denne bestemmelsen kommer fra et EØS-direktiv som pålegger Norge å følge europeiske standarder. I de fleste land er mopeden et typisk bykjøretøy og uten krav til førerkort eller opplæring. Dette er nok grunnen til at EU har bestemt at den ikke skal gå fortere enn 45 km/t.

I Norge hører vi fra enkelte at 45 km/t er lite i forhold til annen trafikk. Det ser likevel ikke ut til at lav hastighet er direkte årsak til ulykker. De fleste ulykkene skyldes som regel for høy fart i forhold til situasjonen. Presset fra andre trafikanter er mer ubehagelig, skremmende eller et opplevd problem snarere enn en årsak til ulykker.

Scooter er blitt den mest kjøpte mopedtypen. I tillegg finnes det både cross- og sportsmopeder. En scooter trenger likevel ikke å være en moped. Det finnes scootere som er registrert som motorsykler med flere hundre kubikkcentimeters motorer, opplyser Trygg Trafikk.