Først skulle den koste 710 millioner. I 2014 økte fylkespolitikerne rammen til 962 millioner. Nå har de anslåtte kostnadene for hele prosjektet økt til over en milliard kroner.

Fylkesrådet får nå valget mellom å utsette bruene, eller gå ut over sine fullmakter og sende ut anbudet nå, skriver Nord24.

Vinterens trøbbel med dårlig fjell og lekkasjer er en del av årsaken til at de anslåtte totalkostnadene i rapporten for mai var økt til 1016 millioner. Men samtidig kom et nytt byggherreoverslag for resten av prosjektet, som lå betydelig over det opprinnelige overslaget.

Her fremgår det at bruene, som nå skal ut på anbud, har økt fra 152 til til 178,8 millioner.

- Tunnelen er jo bygget allerede. Min anbefaling er å sende ut anbudet så snart som mulig, sier samferdselssjef Bjørn Kavli til Nord24.

27. juni var entreprenøren Leonhard Nilsen & Sønner kommet 1931 meter inn i Kvernsundtunnelen.

SISTE: Fylkesrådet vedtok tirsdag å godkjenne Statens vegvesen sitt konkurransegrunnlag for entreprise 2 i Bjarkøyforbindelsene, slik at dette nå går ut på anbud.

Entreprise 2 omfatter forbindelsen mellom Grytøy og Sandsøy, med ei 300 meter lang hovedbru, samt tre mindre bruer som sammen med sjøfylling binder sammen Grytøya og Sandsøya i Harstad kommune.

Entreprise 1, som er godt i gang, omfatter undersjøisk tunnel mellom Grytøya og Bjarkøy. Entreprise 3, som skal gjennomføres til slutt, omfatter ulike vegtiltak som sluttfører Bjarkøyforbindelsene og da binder øyene Grytøy, Bjarkøy og Sandsøy sammen.

Fylkesråd for samferdsel og miljø, Ivar B. Prestbakmo (Sp), er glad for at man legger opp til å holde optimal framdrift i totalprosjektet, som er et viktig samferdselsprosjekt i Harstad og Sør-Troms.

- Realiseringen av Bjarkøyforbindelsene er viktig for den lokale og regionale samfunnsutviklingen i Sør-Troms og representerer en viktig del av det å legge til rette for god nærings- og samfunnsutvikling i hele Troms, avslutter fylkesråd Prestbakmo.

Statens vegvesen har gjennom prosess med oppdatering av kostnadsoverslag på entreprise 2 opplyst at kostnadene er økt noe. Videre er det kjent at grunnet utfordringer i arbeidet med den undersjøiske tunnelen mellom Grytøy og Bjarkøy vil kostnadene her øke. Fylkestinget har godkjent en total kostnadsramme på 962 millioner på hele prosjektet, og det ligger an til at denne overskrides i forhold til totalkostnaden for de tre entreprisene. Fylkestinget vil dermed få sak til behandling i oktober om behov for eventuell økt kostnadsramme, når man har de endelig kvalitetssikrede tallene for de endelige merkostnadene i tunellarbeidet, endelig kostnad på entreprise 2 og oppdatert kostnadsoverslag på entreprise 3 fra Statens vegvesen.

BJARKØYFORBINDELSENE:

Prosjektets hovedmålsetting er å knytte øyene Bjarkøy, Sandsøy og Grytøy sammen, og dermed tettere til Harstad.

I 2013 ble Bjarkøy kommune slått sammen med Harstad kommune, og forbindelsen skal blant annet bidra til å lette driften av den nye Harstad kommune.

Bjarkøyforbindelsene består av:

Undersjøisk tunnel mellom Grytøy–Bjarkøy (3250 m)

Sjøfylling/bru mellom Grytøy–Sandsøy (900 meter sjøfylling, 300 meter hovedbru, samt tre lavbruer på 46, 66 og 66 meter)

Ny veg på Grytøy (2000 m)

Ny veg på Sandsøy (400 m)

Ny veg på Bjarkøy (200 m)

27. juni var entreprenøren Leonhard Nilsen & Sønner kommet 1931 meter inn i Kvernsundtunnelen. Foto: statens vegvesen