I sammenheng med HVPU-reformen overtok Kvæfjord i 1991 arbeidsgiveransvaret for mange ansatte ved Trastad Gård.

Kommunen har avvist å ha pensjonsansvar for tidligere ansatte ved sentralinstitusjonen, som ikke ble tilsatt i kommunen da Trastad ble lagt ned.

Viktig prinsipp

Kommunen mener bestemt at den kun er ansvarlig for å betale inn pensjonspremie for personer som har vært tilsatt i kommunen. I tillegg avvises krav for personer som på et eller annet tidspunkt mellom 1975 og 1990 hadde jobbet på Trastad Gård, men sluttet før avviklingstidspunktet.

Hvem får «svarte-per»?

Kravet fra Sikringsordningen er reguleringspremie-pengene for årene 2014–2015. Men det kan også bli spørsmål om fastsettelsesdom for fremtidige krav.

Dette er en svært omfattende og komplisert floke. En slags «hvem skal sitte igjen med svarte-per». Det er satt av en hel uke i tingretten til forhandlingene.

Administrasjonssjef Merete Hessen ønsker ikke å kommentere tvisten nærmere i forkant av rettssaken. Hun mener det vil være å forhåndsprosedere.

Har kontroll

Skulle Kvæfjord tape i retten, betyr det at kommunen sannsynligvis mister sjansen til potensielle totale innsparinger på 19–20 millioner. Mye av dette fordelt over de neste tiårene.

Hva er så konsekvensen for innbyggerne ved et tap? I utgangspunktet svært lite. Kvæfjord har allerede i mange år blitt belastet reguleringspremie til pensjonsordningene i Kommunal Landspensjonskasse (KLP) for personer som aldri hadde vært tilsatt i kommunen.

De fremtidige forpliktelsene er allerede bakt inn i økonomiplaner og tatt høyde for. Ved tap vil ikke innbyggerne merke noe.

Vinner derimot Kvæfjord saken, vil kommunen sannsynligvis få reduserte forpliktelser hvert år i X antall år fremover. En liten økonomisk lettelse, med andre ord.

Alle fremtidige beløp kan ikke beregnes nøyaktig, fordi forutsetningene kan endre seg.

Inngikk avtale

Kvæfjord krevde for en del år siden tilbakebetaling fra KLP for reguleringspremien de hadde betalt for mye. KLP og Kvæfjord kommune inngikk i 2017 et forlik i tvisten dem imellom.

Kommunen påtok seg å bære forpliktelsene fra 2005-2013, mot at KLP betalte tilbake tre millioner kroner til kommunen. Kvæfjord avviste samtidig alt ansvar for dekning av premier for 2014 og senere år. Saken burde dermed vært ute av verden, men slik skulle det ikke gå.

Regress

KLP forela de avviste krav til Sikringsordningen. Den har betalt pengene det er snakk om for 2014 og 2015 inn til KLP. Men kjører samtidig et regresskrav mot Kvæfjord kommune på 2,3 millioner kroner for de nevnte årene. Kommunen har avvist regresskravet tvert.

Dermed ble både kommunen og Nord-Norges Diakonistiftelse, som drev Trastad i sin tid, stevnet inn for Trondenes tingrett.

Skaper presedens

Kvæfjord kommune har også avvist å betale reguleringspremie for 2016 og for 2017, for mer enn 150 personer som ikke har vært tilsatt i kommunen, men ved Trastad Gård.

Det er uklart hvorvidt Sikringsordningen vil fremme ytterligere regresskrav, eller avvente utfallet av den rettslige stevningen.

Vinner Kvæfjord saken, vil Sikringsordningen etter alle solemerker mangle juridisk fotfeste til å fortsette å kreve penger fra Kvæfjord kommune.

Fram til 2004 ble reguleringspremie belastet et utjevningsfellesskap blant alle deltakerne i pensjonsordningen. Fra 2005 tilligger dette etter lovendring den enkelte arbeidsgiver.

Kommunens rolle i ansvarsreformen anno 1991 medførte dermed stor økning i disse utgiftene, noe som også gjaldt mange andre vertskommuner.

Mange ansatte ble med over i kommunen da sentralinstitusjonen på Trastad ble lagt ned. Men kommunen betalte også forsikringspremie for mange som ikke ble med på lasset. Foto: Arkiv