I en interpellasjon viser han til at Visit Harstad besluttet å avvikle turistkontoret på gateplan i 2016. Bakgrunnen var manglende økonomisk grunnlag for å bruke ansatte på denne delen av virksomheten. Tilreisende skulle i stedet henvises til en nettside.

Vahl viser til at formålet til Visit Harstad er «å fremme Harstad og omland som kultur-, turist-, kongress-, messe- og arrangementssted».

– Vi mener at en by som ønsker å fremstå som turistdestinasjon må være tilgjengelig når turistene er her. Som næringsdrivende sentralt i Harstad opplever jeg ukentlig å måtte forklare spørrende turister at vi har ikke noe turistkontor og at de ansatte i Visit Harstad og deres tjenester kun er tilgjengelig digitalt. Dette er flaut for Harstad som turistby, skriver han i interpellasjonen.

Spørsmål til ordføreren er om Harstad kommune, som største eier av Visit Harstad, vil se på muligheten til å åpne for turistkontor på gateplan sentralt i sentrum.

– Når kan vi ha et tilgjengelig turistkontor i Harstad sentrum, spør han i kommunestyret.