Vahl driver en gourmetbutikk på torget. Stadig vekk stikker det norske og utenlandske turister innom butikken og spør etter turistkontoret.

Info på nettet

– Det er flaut å måtte forklare at turistkontoret er blitt et digitalt kontor. Turistene må selv lete opp informasjon på nettet om severdighetene i og utenom byen, eller de må henvende seg til resepsjonene i byens hoteller for å få hjelp. Resepsjonistene skal ha fått litt opplæring i å veilede turistene, men jeg undres på om dette er nok.

Visit Harstad valgte for et par år siden å legge ned turistkontoret i Strandgata.

– Samtidig laget de en flott hjemmeside der man gir grundig informasjon og orientering om alt som skjer i Harstad-området. Min erfaring er at dette ikke er godt nok. Turister som kommer til Harstad ønsker kontakt med en person som de kan snakke med, og stille spørsmål til.

Tar opp saken

Vahl er gruppeleder i Harstad Høyre, og tar opp saken i kommunestyret 30. august.

– Jeg har forståelse for at de som jobber på turistkontor får mange rare spørsmål, for eksempel om rutetider og hvor folk skal kjøre for å komme til Lofoten. Dette var kanskje en av grunnene til at turistkontoret ble heldigital. Men jeg registrerer jo at Harstad har mange turister hele året, ikke bare om sommeren. Flere lurer på hvordan de kan få oppleve vår fantastiske skjærgård, hvor de kan gå fjellturer og noen etterlyser sykkelutleiere. Som næringsdrivende midt i sentrum får jeg mange av disse spørsmålene, men jeg kan ikke gi de rette svarene, sier han.

Alle har turistkontor

Harstad kommune eier 50 prosent av aksjene i Visit Harstad, og som politiker føler Vahl behov for å rette søkelyset på det han mener er en stor mangel i byen.

– Alta, Tromsø, Narvik, Bodø og Mo i Rana har alle turistinformasjon som er åpen for alle.

Fei for egen dør

Han synes det er et paradoks at Harstad kommune oppfordrer næringsdrivende til å ha fleksible åpningstider for å gjøre sentrum mer attraktiv.

– Kommunen bør feie for egen dør. Få på plass et turistkontor der folk fra inn- og utland kan få svar på spørsmålene de har om tilbudet i og rundt Harstad.

Han har inntrykk av at Visit Harstad bruker mye penger på å hanke inn cruisebåter til byen.

– Hva legger cruiseturistene igjen i byen? Nesten ingen ting. Vi føler oss nærmest som apekatter når de står utenfor butikkvinduene og ser på oss. For det er sjelden de kommer innom for å kjøpe noe.

Ifølge Vahl er det norske turister som legger igjen penger i butikkene.

– De ankommer gjerne Harstad med hurtigbåt, hurtigrute eller egne båter. Og de ønsker informasjon om Vågsfjordens perle. Da må vi ha en dør de kan gå inn i for å få nødvendig opplysninger. Vi kan ikke drive å henvise folk til en nettside, sier Håkon Vahl.

Her i andre etasje i Sjøgata finnes det et kontor som er bemannet fra mandag til fredag. Foto: Odd Leif Andreassen