Universitetssykehuset Nord-Norge skal spare penger. Derfor kuttes ambulansebåttilbudet  i øyriket fra nyttår.

Ambulansebåten skal erstattes med en beredskapsferge. Det er ikke inngått avtale med rederiet Norled, som drifter ferga ennå.

Reder Svein Rune Vindedal i Sogneskyss, som har drevet ambulansebåten i ni år, mener endringen kan få alvorlige konsekvenser for innbyggerne på øyene rundt Harstad.

– Det er ikke uvanlig at det blir endringer i vår drift av båter, men i dette tilfelle vil nedleggelse av båten gi et langt dårlige akuttilbud for øyboerne. Jeg er meget bekymret for tryggheten til folk.

Han påpeker at dagens ambulansetilbud fungerer veldig godt.

– Vi har døgnbemanning på Bjarkøy, og kan gå mot pasienten nesten med en gang alarmen går. Nå skal tilbudet erstattes med en beredskapsferge. Akuttilbudet settes flere tiår tilbake, sier han.

– Dyrebare sekunder

Vindedal mener dagens tilbud er det beste øyboerne kan få.

– Været skal være ekstremt dårlig før ambulansebåten Alden ikke tar turen når det står om liv. Når liv står på spill er sekundene dyrebare, og da bør det ikke være akseptabelt å vente på en ferge. Er været dårlig, er helikopteret det første som blir stående på bakken.

Han sier helseforetaket begrunner nedleggelsen med Bjarkøyforbindelsene.

– Øyene er fortsatt ikke fast med Hinnøy, der sykehuset ligger, sier han.

Universitetssykehuset Nord-Norge har sagt opp avtalen med rederiet fra 1. januar 2019. 11 ansatte på Bjarkøy (seks på båten og fem ambulansearbeidere), og en ansatt i rederiet i Sogn og Fjordane mister jobben. I tillegg nedlegges ambulansestasjonen på Bjarkøy.

Ifølge en saksutredning fra direktøren til styret i helseforetaket er tiltaket ett av flere for å spare penger. «Innsparinger i båtambulansetjenesten er også en forutsetning for å løse klinikkens omstillingsutfordring i 2019.»

Kostnadene til kontrakt med rederi og ambulansepersonell på Bjarkøy er beregnet til å koste 13,5 millioner kroner årlig, står det i saksutredningen.

Rundt 360 oppdrag i året

Videre skriver direktør Marit Lind at det i stedet for 13,5 millioner, vil det nye tilbudet koste sju millioner i året. Én million til fergeberedskap, og seks millioner til økt ambulanseberedskap i Harstad, Ibestad og Midt-Troms.

I saksutredningen står det at ambulansebåtoppdragene i året er cirka 200. Det avviser reder Vindedal.

– Jeg skjønner ikke hvor direktøren har det tallet fra. Det som er faktum er at vi i snitt har mer enn ett oppdrag i døgnet, rundt 360 turer i året. Men direktøren kan ha differensiert mellom ambulanseoppdrag og pasienttransport, og bare tatt med den ene transporttypen i saksframlegget, sier han.

Ambulansebåten har kontraktsfestet å gå 22.000 kilometer i året.

– Det har vi alltid oppfylt. Blir det kjørt mer, betales det ekstra kompensasjon per kilometer, sier han.

- Ikke inngått avtale

Det er Norled som drifter sambandet over Toppsundet, og regionsjef ferger, Inge Andre Utåker, sier det ikke er inngått noen avtale.

– Formelt inngår helseforetaket en avtale med Troms fylkestrafikk. Per dags dato er det ikke inngått noen avtale med oss, men vi har stilt oss positivt til å ha fergen i beredskap, sier han.

Norled har ikke hørt noe fra helseforetaket siden i vinter/vår. Ifølge Utåker har de gitt et tilbud på rundt 900.000 kroner i året.

– I tillegg utløses det en timepris for hver gang vi blir utkalt, sier han.

–Ikke økt bemanning

Norled har en lignende ordning på andre fergesamband.

– Foreløpig har vi ingen planer om å øke bemanningen. Det er beregnet at vi kan bli natteutkalt i snitt tre-fire ganger i løpet av måneden. Men blir det mye mer, må vi se på om vi må sette inn mer mannskap, sier han.

Utåker sier at beredskapen ikke vil gå utover det ordinære rutetilbudet.

– Når det står om liv og helse, kan man fravike kjøre- og hviletidsbestemmelsene.

Men regionsjefen er klar på at har fergemannskapet jobbet hele natten med akuttoppdrag, er det alltid skipperens avgjørelse om de må droppe regulære turer på grunn av behov for hvile.

I dag ligger fergen på Grytøy om natten, men blir det beredskapsferge, vil den bli liggende på Stornes.

– Inngås avtalen vil vi ha en responstid på 30 minutter. Mannskap må overnatte om bord, og vi kan ikke drive med større servicearbeid på ferga om natten, som vi kan gjøre nå, sier Utåker.

Universitetssykehuset Nord-Norge har lovet å komme med en uttalelse tirsdag.

Reder: Svein Rune Vindedal i Sogneskyss. Privatfoto Foto: Privatfoto