Rettssaken gikk av stabelen i juni i år. Nå er dommen falt. Lenvikværingen får 35.000 kroner i prisavslag. Selgerne må i tillegg betale 3.750 kroner i erstatning til selger. Partene må begge bære sine egne sakskostnader.

Lang runde

Kjøper betalte 240.000 kroner for den rundt 30 år gamle båten av type 1986-modell Joda 7900 med en 1992 Volvo Penta-motor i. Megler var Harstad Marina, som ifølge kontrakten ikke står solidarisk ansvarlig sammen med selger. Men siden partene brukte en profesjonell mellommann, kommer forbrukerkjøpsloven til anvendelse.

Før saken havnet i tingretten hadde den vært oppe i forliksråd, forbrukerrådet og forbrukertvistutvalget. Kjøper ble da tilkjent 15.000 kroner i prisavslag, pluss renter. Dette var han ikke fornøyd med. Han ville ha kjøpet hevet, subsidiært prisavslag og erstatning. Etter runden i retten har han fått delvis medhold. Noen økonomisk gullgruve ble det tvilsomt, siden han må dekke sine advokatkostnader selv.

– Alt var galt

Båten ble hentet i Harstad i mars/april 2016 og ankret opp i Botnhamn. Etter noen måneder sendte kjøper melding til Harstad Marina med krav om heving av kjøpet. Megler videreformidlet kravet til selger. Lista over påståtte mangler var lang. Ifølge saksøker oppdaget han olje i kjølvannet. Åpenbart som en følge av lekkasje fra motoren.

I tillegg koblet ikke båten verken fremover eller bakover. Både bunn og topp-pakning trengte å skiftes. Radaren fungerte ikke. Styringen trengte ny slange. Vinduspussemotoren og gasswire måtte skiftes. Kort sagt mente han at selger hadde forsømt sin opplysningsplikt ved ikke å opplyse om disse mangler. Spesielt oljelekkasjen var graverende, mente han. Kanskje spesielt siden motoren i salgsprospektet ble markedsført som «i meget god stand».

– Urealistiske forventninger

Selgerne viste på sin side til at båten faktisk var 30 år gammel – motoren 24 år, på kjøpstidspunktet. Båten ble også ifølge salgskontrakten solgt «som den er». Kjøper av en eldre brukt båt til en rimelig pris vil måtte påregne utgifter til reparasjoner og vedlikehold etter overtakelse. Påregneligheten for større reparasjonsutgifter øker i takt med båtens alder.

Når det gjelder betegnelsen om «god stand» om motoren, ble det hevdet at dette er en helt vanlig salgsgimmick. Kort sagt: Kjøper hadde urealistiske forventninger til hva han betalte for.

Vesentlig feil?

Retten fant at det aller meste på lista over feil er sånt som en kjøper av en 30 år gammel båt og 24 år gammel motor må regne med. Kontrakten sier også ordrett at båten «selges som den er».

Men retten kom til at det foreligger en mangel i form av olje i kjølevann. Kjøper har krevd å få heve kjøpet mot tilbakeføring av kjøpesum. Ren juridisk måtte tingrettsdommer Audhild Ulvang ta stilling til om dette er en mangel som må anses som «ikke uvesentlig».

Når det gjelder oljelekkasjen, som sannsynligvis skyldes en defekt toppakning, er den alvorlig. Men ikke i den grad at kjøpet kan kreves hevet.

Reparasjonskostnad

Det er imidlertid noe usikkerhet knyttet til hva som må utbedres og hvor omfattende en slik utbedring blir, da årsaken i olje i kjølevann ikke er fastslått med sikkerhet.

Prisavslaget settes ut fra en konkret helhetsvurdering skjønnsmessig til 35.000 kroner, skriver Ulvang i domspapirene.