Klassen Transport og logistikk vg2 på Stangnes videregående har vært ute i felten for å telle små og store biler. Årsaken til den uformelle undersøkelsen er alt som har vært skrevet om Harstadpakken, spesielt overskridelsene og diskusjonen om bompengetakstene. Onsdag presenterte elevene tallene.

– Arbeidene som nå gjøres, er noe som vil berøre oss i lang tid fremover. Derfor ønsket vi å skaffe oss mer kunnskap om Harstadpakken og de samferdselsutfordringene byen står overfor, sier elevene.

Les også: Høyrepakke uten bomøkning (plussak)

Hele klassen har vært ute og telt personbiler, lastebiler og busser som har kjørt inn og ut av Harstad. Det har de gjort ved gangbrua i Kanebogen, ved Cefo i Byskillet og ved Sulland på Sama.

Tellingene foregikk i tiden 0900-1000 og fra 1200-1300. Klassen ønsket spesielt å finne ut av hvor stort behov vi har for Harstadåstunnelen.

– Ut fra tallene mener vi at tunnelen er avgjørende for å lette trafikken i sentrum. Mellom klokka 0900 og 1000 kjørte 282 biler fra Kanebogen og inn til sentrum. 140 av disse kjørte gjennom sentrum og opp til Sama. Vi har grunn til å anta at 70 prosent av disse 140 ville benyttet seg av tunnelen. Dette vil være positivt for sentrum, som da slipper støv og støy.

Les også: Betaler nesten 30.000 kroner i året (plussak)

Klassen tror også at flere av dagens skeptikere vil bruke tunnelen når den står ferdig. Elevene mener også at man må se på mer rettferdige ordninger enn innkreving av bompenger.

– Vi foreslår at man vurderer drivstoffavgift, en avgift over skatteseddelen, at elbilene betaler halv pris og et mindre bompengebeløp.

– Noe som overrasket dere?

– Det høye antallet personbiler som kjører inn og ut av Harstad sentrum i det som skal være forholdsvis rolige perioder av dagen. Og at det kjører en lastebil gjennom sentrum hvert femte minutt.

-Og konklusjonen?

– Vi heier på Harstadpakken. Vi tror folk om noen år vil forstå at det som nå gjøres, er lurt.

Les også: Flere hundre møtte opp for å demonstrere