Det sier Høyres lokallagsleder Einar Mustaparta. Han mener det er på tide at samarbeidspartiene Ap, Sp, Venstre og KrF tar innover seg hva porteføljestyrt veipakke innebærer.

– Vi må forholde oss til at vi har 1,6 milliarder til Harstadpakken. Ved overskridelser som vi har erfart til nå, må det kuttes i andre delprosjekter. Høyre sier ja til Harstadpakken, men nei til ukritisk gjennomføring av alle prosjekter. Det vil belaste bilistene med altfor store utgifter, sier han.

Vil ikke øke

Det har nok vært åpenbart for de mange innvidde at det ikke ville være penger nok til å gjennomføre hele pakken med opprinnelig bevilgning. Dette utfallet var det ingen som informerte innbyggerne om, konstaterer Mustaparta.

Han mener Aps foreslåtte økning i bompengesatsen er respektløs omgang med innbyggernes penger. Det innebærer 2500 kroner i økte utgifter for bilister som når makstaket hver måned.

– Gjennomsnittslønna i Harstad er i underkant av 300.000 kroner i året. En innbygger med gjennomsnittslønn må jobbe i tre uker for å betale de årlige bompengene. Når det offentlige inndrar så mye penger i bompengeskatt, reduserer man samtidig privat kjøpekraft i mange år framover, sier Mustaparta.

Høyre har satt seg grundig inn i Harstadpakkesaken. Mustaparta og gruppeleder Marie Modal har lest det meste som finnes av dokumentasjon, de har vært i kontakt med Samferdselsdepartementet og hatt samtaler med Statens vegvesen.

Dette får vi

De to har jobbet frem et forslag som de mener er realistisk, og som ikke belaster innbyggerne med ytterligere utgifter.

– Vi foreslår å vente på at tunnelen nærmer seg gjennomslagspunktet i fjerde kvartal i år, og bruke tiden til å sluttføre de prosjektene som er igangsatt. Da sikrer man seg kontroll med kostnadene og gjennomføringen.

Ved å basere seg på Høyres løsning, vil Harstadpakken ha cirka 500 millioner igjen til disposisjon. Høyre vil i dagens kommunestyremøte foreslå følgende prioritering av gjenstående prosjekter:

– Bygge fortau, gang- og sykkelsti Hagebyveien

– Bygge fortau, gang- og sykkelsti som binder nord- og sørsiden sammen (cirka 400 meter fra Jysk til Grønnebakkan)

– Lage påkjøringsrampe fra Mercurveien og inn på innfartsveien i retning sentrum, og så langt som mulig tilrettelegge for framtidig høystandard på gang- og sykkelsti fra Kanebogen til Rema/Sjøkanten.

– Rundkjøring Rema - Sjøkanten med fortau, gang- og sykkelsti.

- Etablere kollektivholdeplasser i sentrum for gjennomføring av pendelbussruter og regionbussterminal.

Høyre mener også at fylkeskommunen på nytt må vurdere hvorvidt fergebilletter for sambandene Stornes-Bjørnerå og Sørrollnes-Stangnes kan brukes som passeringsbevis gjennom bomringen.

På vent

Høyres forslag innebærer at innbyggerne ikke får rundkjøring i Medkila og Brevika. Heller ikke oppgradert gang- og sykkelsti sør for Kanebogen. Her må myke trafikanter inntil videre bruke eksisterende gang- og sykkelsti.

Han er kritisk til at Høyre ikke er kontaktet av samarbeidspartiene i arbeidet med å finne løsninger for Harstadpakken.

– Vi blir informert via journalister i lokalavisen. I en så vidt stor og komplisert sak hadde det vært en stor fordel å kjøre en bred politisk prosess med så stor åpenhet som mulig.Det synes jeg vitner om at makta har gått til hodet på samarbeidspartiene, sier Mustaparta.

Han karakteriserer samarbeidspartienes nyeste forslag som «lek med tall», i den hensikt å pynte på regninga til innbyggerne.

Dyrere: Ekstratiltak i Samakrysset bidro til at Harstadpakken blir redusert. Foto: Knut Godø