I som skal være ferdig 30. oktober 2016 står det at sjøruten skal fungere som en forlengelse av godstransporten på Nordlandsbanen.

Sentrale stortingspolitikere har sagt at de vil ha varene over på en mer miljømessig måte. Da er sjøtransport noe av det mest miljøvennlige. Spesielt når skipene går over til å bli gassdrevet.

Havner

I leia mellom Bodø og Tromsø finnes det 22 havner som alle sikkert ønsker å være et logistikkpunkt for flere titallstusen konteinere.

Så lenge Arnøya er fredet er ikke Stangnesbasen aktuell og i Harstad kommune er det Rødskjær som ligger best an. Lødingen kan fortsatt være aktuell, selv om Postnord har sagt nei.

Ofotbanen

Ofotbanen er en elektrifisert og fjernstyrt med høy standard. Det bygges flere lange krysningsspor som vil bedre kapasiteten på den 170 kilometer lange distansen mellom Narvik og Kiruna. Det jobbes for å få til dobbeltspor på strekningen.

Nordlandsbanen

Nordlandsbanen går mellom Bodø og Trondheim. En distanse på 730 kilometer. Banen er dieseldrevet. Det er lang avstand mellom krysningsspor. Manglende krysningsspor og fjernstyring begrenser kapasiteten.

Banen har lav standard. Banen har et anslått etterslep på tre milliarder kroner. Konteinertogene på Nordlandsbanen opereres av Cargonet. Det meste av transporten rutes via Alnabri i Oslo.

Støtte

Kystverket har gitt én million i støtte til denne utredningen. Det er meningen at prosjektet skal levere en forretningsskisse som skal fungere som delinformasjon for kommersielle beslutninger rettet mot videreføring av prosjektet.