Det forteller han til Harstad Tidende.

– Vi er veldig gira på å drive en godsrute mellom Bodø og Tromsø med anløp i harstadregionen, sier han.

De har et samarbeid med harstadselskapet Polarkonsult og han mener at det eneste forsvarlige er å få gods fra vei til sjø.

– Vi vet ikke hvor mange konteinere en slik båt skal kunne frakte, men vi snakker om en investering på mellom 200 og 250 millioner kroner, sier han.

Det er snakk om gassdrevet båt. Den må ha såpass mye fart at den kan komme fra Bodø til Tromsø i løpet av ett døgn.

– Skal den bli effektiv nok må konteinerne kunne kjøres rett om bord. Laster man mandag, er framme i harstadområdet natt til tirsdag og i Tromsø tirsdag. Retur samme ettermiddag/kveld. Det kan bli lønnsomt for alle aktører, sier han.

Men skal han ta sjansen på å bygge båten, må han ha forsutsigbarhet.

– Det må gjøres avtaler som sikrer at vi ikke går tom, sier han.

Eidshaug Rederi, eies 100 prosent av Einar Eidshaug. Han er andre generasjon, mens tredje generasjon er godt i gang med å utdanne seg inn i bransjen. Bedriften har 30 ansatte og to båter.

– Jeg er godt kjent i Harstad. Jeg har fraktet mye papir til trykkeriet til Harstad Tidende, sier han.