Som senjaværing er det lett å identifisere meg med sangen til Randi Hansen. Ja, mer enn det, i min yrkeskarriere og som entusiast har jeg ment at Senja har et potensial innenfor turistnæringen som kunne bidra til næringsutvikling for Harstad. I min barndom og ungdom var det jo nettopp Harstad som var byen, vi tok lokalbåten, som tok 6–8 timer, for å oppleve, handle, gå på kafé og oppsøke leger, tannleger osv. Det var stort å få være med « tel byen»!

Det går jo mange historier hvordan senjafiskerne brukte byen når de skulle feire gode inntekter fra fiske, og da satt lotten løst på restaurant og hotell.

Det var derfor helt naturlig at jeg sa meg villig til å gå inn i interimsstyret for å få etablert en sommerfergeforbindelse mellom Harstad og Senja/Skrolsvik, blant annet sammen med nå begge avdøde Ottar Antonsen og Aksel Nilsen jr. AS Fergesambandet Harstad-Sør-Senja/Øylandsruta var et faktum i 1998.

I vår beste sommersesong fraktet rederiet ca. 5000 biler og ca. 12000 passasjerer mellom Norges to største øyer, men så kastet politikerne kortene og forbindelsen fikk aldri vist sin berettigelse.

Næringslivet så heller ikke ut til å være villig til å satse videre, og nå kjenner vi historien. I ca. 20 år har det versert utallige utspill og innspill i media, uttalelser fra forskjellig hold. Dette mens de to øvrige fergeforbindelsene knyttet opp mot Senja er i full blomst og fanger opp turisttrafikken til og fra Lofoten/Vesterålen og over Senja mot Tromsø og Nordkapp.

Det var nå Harstad skulle hatt en like handlekraftig person som fiskebåtskipper Alfred Jensen fra Sifjord. Da politikerne vegret seg for å gå til investering i veiutløsning til bygdene Sifjord, Grunnfarnes og Kaldfarnes/Medby på 70-tallet, tilbød den samme Alfred Jensen seg å legge 500000 kroner på bordet for å få etablert Kaperdalsvien. Det ble redningen. Politikerne avslo riktignok tilbudet, men veien kom, og nå er Senja tilknyttet riksveinettet. Men fergeforbindelse Harstad-Senja glimrer fortsatt med sitt fravær, utrolig nok.

Hvor er kommunen, og ikke minst, næringslivet?

Nei, nå skulle vi ha hatt en Alfred Jensen!