Det var kvaliteten som vant i ambulanseflyanbudet, ikke prisen.

Det er i og av en rekke medier de siste ukene hevdet at ambulanseflyanskaffelsen jeg har hatt ansvaret for ikke prioriterte kvalitet men pris. Det er fremsatt mange underlige påstander, halv-sannheter og usannheter i denne saken. Jeg har derfor behov for å oppklare noen misforståelser.

Kvalitet

Det er en utbredt misforståelse i debatten at vi med ny operatør for ambulansefly går ned i kvalitet. Det er faktisk helt feil. Kvalitet er det konkurransen handlet mest om. I konkurransen ble det stilt 376 krav. Hvert eneste ett av dem handlet om kvaliteten på tjenesten vi ønsket å kjøpe inn. De 281 første måtte tilbyderne levere på ellers ville de bli diskvalifisert. Dette er planken i bunnen om uansett sikrer en tjeneste med god kvalitet. Det er også viktig å ha med seg at kravene til kvalitet er høyere enn i dagens tjeneste.

Kvalitet og pris

Alle kriterier for denne evalueringen var bestemt på forhånd. Disse kriteriene kjente begge tilbyderne veldig godt til. Begge flyselskapene visste også at disse 95 kvalitetskravene ville bli evaluert og telle 60 prosent når de ble sammenlignet med det andre konkurranseelementet som er prisen på tjenesten. De visste også at prisen de la inn ville telle 40 prosent.

Økonomien spiller først en rolle når kvaliteten er på plass.

Pris er også en kvalitet

Det er ikke bra for samfunnet å betale overpris for helsetjenester. Da bruker vi opp penger som kunne gått til dyr kreftmedisin eller reddet liv og helse i en annen del av helsevesenet. Det er feil bruk av fellesskapets penger. Derfor brukes offentlige anskaffelser nettopp for å finne rett pris på en tjeneste. Den prisen markedet mener den må ha for å levere varen. Derfor blir også prisen en kvalitet. Slik er det i alle husholdninger. Man ønsker å få mest mulig for pengene sine. Og det er et faktum at tjenesten i ny kontrakt er 25 % dyrere enn dagens, altså et prishopp på ca. 100 millioner pr.år.

Kvalitetskravene i denne anbudsrunden var altså mye høyere enn i forrige. For kvalitet var det flere underkriterier: krav til luftfartøy, krav til medisinsk innredning, krav til beredskap, krav til kvalitet, krav til kompetanse, krav til flykoordinering, krav til framdrift og krav til godkjenninger. Det var altså kombinasjonen av kvalitet og pris som gjorde at Babcock til slutt vant anbudskonkurransen. Kombinasjonen av kvalitet og pris vippet altså vektskåla i deres favør.

Slik slår kvaliteten ut i ny kontrakt:

En grundig prosess

Det ble gjort svært grundige evalueringer av tilbudene vi fikk inn. I dette arbeidet deltok representanter fra de regionale helseforetakene, Luftambulansetjenesten HF, Sykehusinnkjøp HF, representanter for tjenestens sykepleiere og leger, samt vernetjenesten. Det ble gjennomført totalt tre evalueringsrunder. Mellom evalueringsrundene ble det avholdt forhandlingsmøter med begge tilbyderne. I løpet av denne prosessen ble kvaliteten høynet og prisen redusert.

Det er ikke slik at Luftambulansetjenesten HF «velger» å inngå kontrakt med en tilbyder. Når man lyser ut en bindene anbudskonkurranse må kontrakten tildeles den tilbyderen som vinner etter reglene som er satt på forhånd. På samme måte som at Norsk Luftambulanse AS vant helikoptertjenesten foran Lufttransport og Babcock, vant Babcock kontrakten for ambulanseflytjenesten foran Lufttransport.