– Hvis Kontrollutvalget selv ikke kan foreta en slik gransking, forventer jeg at utvalget skaffer seg nødvendig kompetanse. Blant annet er det mulig å bruke Riksrevisjonen, sier Rødts Frode Bygdnes.

Bevisst underbudsjettert?

Han mener det er viktig å få kartlagt om Harstadpakken bevisst ble underbudsjettert for å få politisk flertall til å gå i gang med prosjektet. Bygdnes er opptatt av at det må være åpenhet om hva som har skjedd, og at alt må fram i lyset.

– Hvis det har skjedd, er det svært alvorlig. Det er imidlertid ikke overraskende, fordi vi vet at dette har skjedd med andre store saker, blant annet da Kulturhuset og Grottebadet skulle bygges, hevder Bygdnes.

– Uhørt

Kontrollutvalget må også granske hvordan kommunens øverste politiske leder har håndtert styringen av prosjektet.

– Jeg mener en slik gransking vil ha stor interesse i hele landet fordi det er slik staten får gjennom slike bompengeprosjekter, sier Bygnes.

Selv er han svært overrasket over at ikke kommunestyret reagerte kraftigere på at staten løp fra løftene om å bidra med 180 millioner kroner i tilleggsfinansiering, for så bidra med bare 80 millioner.

– Jeg synes det er helt uhørt at kommunestyrets flertall bare godtok en så kraftig reduksjon, sier han.

Tar ikke lærdom

Bygdnes er også kritisk til ordførerens utsagn i lørdagens avis om at Harstadpakken er ferdig behandlet og ikke skal tilbake til kommunestyret.

– Saken kommer selvfølgelig tilbake til kommunestyret når man går på en ny økonomisk smell. Og det vil man gjøre, så lenge man ikke tar lærdom av de feilene som allerede er begått.

Han tror i tillegg det må brukes betydelige midler for å få rundkjøringen i Kanebogen til å fungere bedre.

– Den svelger for dårlig unna. Blant annet er det plassert en busslomme i kjørefelt, noe som gjør at det danner seg kø av biler. Også på Sama er det feil som må utbedres slik at gang- og sykkelveier kan brukes på en trygg måte, sier Bygdnes.

Den erfarne politikeren skjønner godt at folk er rasende etter at det ble klart at bomtakstene må økes med 33 prosent.

Mangel på respekt

– I mine øyne handler dette om manglende respekt for folk som har dårlig økonomi. Den kraftige økningen i bomtakstene betyr mye for mange, og den økonomiske belastningen vil vare mange år fremover.

Han mener det er en tankevekker at offentlig infrastruktur tidligere ble bygd av skattebetalernes penger.

– Når den blåblå-regjeringen nå prioriterer å gi skattelette til de rikeste, så må man ta inn penger ved å øke bomavgiftene for å få penger til å bygge ut veiene våre.

6. mars legger Bygdnes fram sitt forslag for styret i Rødt om å be Kontrollutvalget granske Harstadpakken.

Mange reaksjoner

– Har du fått mye reaksjoner etter utspillet om gransking i kommunestyret?

– Jeg har fått utrolig mange reaksjoner. Folk har kommet bort til meg på gata og gitt meg klem for at jeg tar opp saken. Harstadpakkens historie er med på å svekke tiltroen til lokaldemokratiet, sier Frode Bygdnes.

Harstadregionens næringsforening, flere næringslivstopper og erfarne økonomer har den siste uka kritisert overskridelsene i Harstad, og flere stiller spørsmål ved at milliardsprekken ikke får konsekvenser for ansvarlige.

Kritisk: Rødts Frode Bygdnes mener det er viktig å få vite om Harstadpakken bevisst ble underbudsjettert for å få den vedtatt. Foto: Lars Richard Olsen
Kritiske: Styreleder Roger Moe og direktør Ole-Jonny Korsgaard i Harstadregionens næringsforening ble ikke hørt da de ba politikerne trykke på pauseknappen. Foto: Turid Ingebrigtsen Foto: Turid Ingebrigtsen