Bufetat har inngått et treårig samarbeid med Arctic Race. Målet er å rekruttere 260 nye fosterhjem. Et av bidragene er å sponse Viking-skjorta, der publikum stemmer hvem som skal få den.
- Dette gir oss en kjempestor og viktig arena for å nå fram med vårt budskap: vi trenger flere forsterforeldre i nord, sier regiondirektør for Bufetat Nord, Pål Christian Bergstrøm. Antallet fosterbarn som trenger et hjem øker for hvert år, og vi har rekruttert fosterforeldre innen den samme gruppen i lang tid nå. Vi trenger å nå flere, og bruker rittet til å markere oss for å nå flere.Vi må finne nye måter å nå fram til voksenbefolkningen i Nord-Norge på, sier Bergstrøm.
- Det er mange barn som er på feil sted i livet sitt, så det er viktig å komme ut med budskapet. Ei som er på rett plass er Tiril Nilssen Lyså fra Harstad. Hun hadde som oppgave å samle autografer på skorta, den såkalte vikingskjorta, som skal deles ut til den syklisten som får flest stemmer via rittets Facebookside.
- Vi er mange ansatte som er spredt i Nord-Norge som kommer til å være synlig i rittet i tre år fremover med sine lilla t-skjorter. I tillegg så er det mange fosterforeldre som kommer til å være ute i slike t-skjorter. Vi kommer til å være veldig synlig på den arenaen som dette partnerskapet gir oss. Vi skal kaste et lilla skjær over arrangementet, sier Bergstrøm.
- Det har vært artig. Også tror jeg pappa blir ganske så sjalu, sier Tiril, mens Edvald Boasson Hagen signerte drakten som skal deles ut.