Bufetat har inngått et treårig samarbeid med Arctic Race. Målet er å rekruttere 260 nye fosterhjem. Et av bidragene er å sponse Viking-skjorta, der publikum stemmer hvem som skal få den.

- Dette gir oss en kjempestor og viktig arena for å nå fram med vårt budskap: vi trenger flere forsterforeldre i nord, sier regiondirektør for Bufetat Nord, Pål Christian Bergstrøm. Antallet fosterbarn som trenger et hjem øker for hvert år, og vi har rekruttert fosterforeldre innen den samme gruppen i lang tid nå. Vi trenger å nå flere, og bruker rittet til å markere oss for å nå flere.Vi må finne nye måter å nå fram til voksenbefolkningen i Nord-Norge på, sier Bergstrøm.

- Det er mange barn som er på feil sted i livet sitt, så det er viktig å komme ut med budskapet. Ei som er på rett plass er Tiril Nilssen Lyså fra Harstad. Hun hadde som oppgave å samle autografer på skorta, den såkalte vikingskjorta, som skal deles ut til den syklisten som får flest stemmer via rittets Facebookside.

- Vi er mange ansatte som er spredt i Nord-Norge som kommer til å være synlig i rittet i tre år fremover med sine lilla t-skjorter. I tillegg så er det mange fosterforeldre som kommer til å være ute i slike t-skjorter. Vi kommer til å være veldig synlig på den arenaen som dette partnerskapet gir oss. Vi skal kaste et lilla skjær over arrangementet, sier Bergstrøm.

- Det har vært artig. Også tror jeg pappa blir ganske så sjalu, sier Tiril, mens Edvald Boasson Hagen signerte drakten som skal deles ut.

Tiril Nilssen Lyså og Alexander Kristoff. Foto: Øivind Arvola