Et ASO-avdelingskontor i Harstad? Og et Arctic Race of Norway som består av mye mer enn sykkel. Året rundt.

ARN-direktør Knut-Eirik Dybdal ser ingen grenser. Ei heller begrensninger.

Det skal Nord-Norge være glad for. Uten denne egenskapen til superoptimisten fra Andørja, hadde ikke verdens nordligste etapperitt på sykkel gått på nordnorske veier for tredje gang.

Knut-Eirik Dybdal er ikke som andre nordlendinger, og det var ikke uten grunn at 40-åringen i 2013 ble kåret til årets Nordlending i 2013. Javel, kunne mange ha kommet opp med den hårete idéen som Dybdal og hans kollega Ole Skardal klekket ut på hytta til Knut-Eirik i 2008. Men et fåtall ville ha lagt ut på denne krevende tempoetappen med målgang østenfor sol og vestenfor måne.

Langt færre ville ha motet seg opp og knakket på døra til Amaury Sport Organisation (ASO) og TV2. Mannen som snakker på inn og utpust gjorde nettopp det, og en julidag i 2011 landet et knippe franskmenn på Harstad/Narvik lufthavn Evenes. Godt vant fransk ekspertise ble tatt med på sightseeing i vakker nordnorsk natur. Resten av historien, for ikke å si eventyret, kjenner vi.

Vi møter turboen fra Andørja utenfor Harstad på Gründer i Harstad. Et sted som eies av gruppen hvor Knut-Eirik har sitt daglige virke som hotelldirektør. Skjønt daglige virke. Det er et uomtvistelig faktum at kalenderen er relativt tapetsert med reiser i Arctic Race-tjeneste.

- 150 reisedøgn i året blir det nok. Da blir det gjerne litt slurv med dette, sier Knut-Eirik, med henvisning til maten som settes på bordet.

Litt kludder blir det også med treningsprogrammet til en mann som er vant til å holde seg i form.

- Trening blir gjerne salderingsposten i hektiske perioder. Det er synd, for det er utrolig viktig å være i god fysisk form. Men på morgenkvisten i dag ble det en løpetur på halvannen time. Ikke all verden, men det gjorde godt, sier KED, som også er en habil syklist.

Hver vår bærer det Mallorca hvor over 100 mil tilbakelegges i løpet av en uke. Den Store Styrkeprøven, 540 kilometer fra Trondheim til Oslo, står også  på merittlisten, uten at han skryter av det. Han nevner det ikke en gang. Rett og slett fordi han ikke liker det.

– Jeg liker ikke å prate om meg selv. Av og til er det greit å holde kjeft, sier mannen som nok kan snakke raskere enn en mitraljøse hvis han går inn for det.

Og det gjør han ofte. Som da Nrks Sommerbåten gjestet Harstad.

– Jeg skal være ærlig. Jeg trodde Harstad kom til å bli en fiasko.

Knut-Eirik ser ut av vinduet, mot Storgata der Thor Hushovd og resten av hurtigtoget kom i en voldsom fart en solfylt og vakker 11. august i 2013.

– Hele veien hadde det vært en folkefest med masse folk langs løypa, og ett av flere spesielle øyeblikk var da de på sykehjemmet på Rognan hadde trillet ut pasientene, slik at de skulle få se.  Jeg tenkte: Hva kommer til å skje i Harstad?

I ettertid ser han at frykten var ubegrunnet. Aldri før har så mange vært samlet i Harstads gater. 40.000 i tallet, lyder et noe optimistisk estimat. Men la gå. Ingen kan kontrollere det, og det er ingen big deal heller. Det viktige er at folkehav i ekstase fikk se Thor Hushovd krysse målstreken på Sama, bare noen usle centimeter foran tyskeren og Belkin-rytteren Paul Martin.

Onsdag 12. og torsdag 13. kan suksessen bli gjentatt, men det er det Nord-Norges befolkning som avgjør. Dybdal er nemlig klar på at det er befolkningens engasjement som er nøkkelen til suksess. Derfor gjør han også som de kongelige. Snakker i vi-form. Det er vi nordlendinger som har fått dette til.

Den umiskjennelige vibrasjonslyden fra en iPhone bryter inn i samtalen. Høflig ber Knut-Eirik om å få ta den.

- Hallo, Dag Otto. Ja, jeg vet det… Han ringte meg….  Kan jeg få ringe deg tilbake…

Sykkelentusiaster og wannabes som står på utsiden kan bli starstruck bare ved tanken. Venn med Dag Otto Lauritzen og Thor Hushovd, på fornavn med Tour de France-direktør Christian Prudhomme, en kameratslig tone med Edvald – og på pludrenivå med hennes Majestet dronning Sonja og statsminister Erna Solberg. Knut-Eirik gjør ikke noe nummer av det, og han kan definitivt ikke beskyldes for å være høy på pæra.

Man blir ikke det når man har som leveregel at man aldri skal glemme hvor man kommer fra.

– Og jeg kommer alltid til å bo i Harstad, forteller Knut-Eirik, som i september skal smis i hymens lenker med sin kjære Gry.

Arctic Race of Norway har hatt to fantastiske gjennomføringer, og den tredje står for tur om bare noen få dager. Den som utroper de første tre år til å har vært en suksess vi garantert ha sine ord i behold, men for ARN-direktøren, hotelldirektøren, elgjegeren og damefotballtreneren Knut-Eirik Dybdal er ikke det noen sovepute.

- Jeg er stolt av det vi har klart å skape, men jeg er enda mer opptatt av å ha fokus på hvor godt vi kan gjøre jobben. Målene bare forskyver seg, og jeg stiller meg selv spørsmålet: Hvor langt kan vi ta dette? Jo, vi kan ta det langt, sier Knut-Eirik Dybdal, som på mange måter har sluppet taket i sykkelfesten vi har foran oss i midten av august måned. Han er allerede godt inne i framtida. Deler av neste års Arctic Race of Norway er allerede kunngjort, og han legger ikke skjul på at det også kan bli snakk om etapper utenfor Norge. Sånn blir det når man verken ser grenser eller begrensninger.