Når verdens sykkelelite skal klatre til topps i Nord-Norge under Arctic Race 2015, er det laksen som viser vei, melder Arctic Race i en pressemelding.

En sammenslutning av lakseselskaper i Nord-Norge og Norges Sjømatråd går nå sammen om en partneravtale med Norges største sykkelløp, Arctic Race of Norway. Partnersamarbeidet ble offentliggjort i Frankrike onsdag, der sykkeleliten og verdenspressen er samlet til Tour de France.

Samarbeidsavtalen er i følge ASO, Amaury Sport Organization, unik i sitt slag og dreier seg i hovedsak om den røde klatretrøya – the Red Jersey. For første gang i sykkelhistorien er ikke trøyen lenger rød. Den nye klatretrøyen vil være lakserosa/oransje.

– Dette er noe helt nytt og vil gi laks svært god synlighet i over 180 land, sier Claude Rach, internasjonal forretningsutvikler i ASO, som er verdens største sportsarrangør.

– Laksen er av natur en klatrer – sterk og målbevisst, derfor passer den perfekt på den lakserøde klatretrøya. Vi er som bransje svært stolt over å være med å gjøre det mulig å arrangere det største Nord-Norske sportsarrrangementet, sier Øyvind André Haram i Sjømat Norge i pressemeldingen.

Sponsoratet blir en del av informasjonskampanjen “Laks er viktig for Norge”.

– I tillegg til et unikt sportsarrangement blir dette en folkefest der laks er i sentrum. Publikum vil merke at sjømatnæringen med laksen i spissen vil være en engasjert samarbeidspartner for Arctic Race of Norway, sier Bjørn-Erik Stabell  i Norges Sjømatråd.