Bedriftskompetanse, med base i Tromsø, har på oppdrag fra Arctic Race of Norway lagt 2014-utgaven til grunn når de har søkt å kartlegge de økonomiske ringvirkningene av verdens nordligste etapperitt på sykkel.

- For oss er det viktig å få dokumentert, og i den grad det er mulig, tallfestet den betydningen sykkelrittet har for landsdelen og de involverte lokalsamfunnene, sier daglig leder Knut-Eirik Dybdal i Arctic Race of Norway.

Mange millioner

Konklusjonen i rapporten er hyggelig lesning så vel for arrangør som for landsdelen. Analysen viser nemlig at planleggingen og gjennomføringen av Arctic Race of Norway 2014, samt publikums oppslutning rundt arrangementet, bidro direkte til en samlet meromsetning for norsk næringsliv på 81, 4 millioner kroner. Av dette brukte Arctic Race 26,6 millioner kroner til kjøp av varer og tjenester, og 20,1 millioner av disse gikk direkte til leveranser fra nordnorske leverandører.

På toppen av dette estimeres reklameverdien for Arctic Race til nærmere 200 millioner kroner.

Penger i publikum

At publikum er millionbutikk, går også fram av analysen som er gjort på bakgrunn av fjorårets etapper i Finnmark og Troms. Beregninger viser at 160.000 publikummere fulgte racet fra sidelinjen. I overveiende grad var dette lokale tilskuere, men sykkelfesten i Nord-Norge trakk også i overkant av 25.000 tilreisende. Dette ga en total meromsetning for det lokale næringslivet på 54,7 millioner kroner, der overnattings- og serveringsbransjen fikk brorparten på 65 prosent. Resten fordelte seg på varehandel, lokaltransport og øvrige tilbydere av varer og tjenester til de tilreisende.

Felleseie

Bedriftskompetanse peker også på en annen vesentlig effekt av sykkelsirkuset, som i år har lokket hele 12 Tour de France-lag til start når rittet starter i Harstad tordag 13. august.

- Arctic Race er blitt et stort og positivt samarbeidsprosjekt i Nord-Norge. Det er blitt et populært felleseie som skaper engasjement, og som utløser både vilje og muligheter til å teste ut og trene samarbeid i nye konstellasjoner, konkluderer rapporten. Og nettopp det er noe arrangøren legger stor vekt på.

- Vi ønsker å videreutvikle arrangementskompetansen i Nord-Norge, og derfor er det lokale aktører som i år skal stå for store deler av rigging av start og målområde. Vi har som mål at lokale krefter i størst mulig grad skal høste av de verdiene som skapes gjennom Arctic Race of Norway, sier Knut-Eirik Dybdal.