Det er ordene til Jan Arne Kristiansen under langløperen Magnus Vesterheims forsesongsmøte med nåværende og mulige framtidige sponsorer i Harstad onsdag formiddag. Da tok mannen med en bred bakgrunn fra fotballen muligheten til å rette fokuset mot problemstillingen som mange individuelle idrettsutøvere kan kjenne seg igjen i.

For det er ikke bare på idrettsbanen at varene skal leveres. Det skal også skapes et forsvarlig økonomisk grunnlag som gjør det mulig å gjennomføre en sesong med mål om å kjempe i toppen av sin idrett.

– Det er dessverre litt slik. Og man skal selvfølgelig gi stor honnør for at mange støtter opp om barn og unge. Men når det er sagt, så har vi som lokalt næringsliv et ansvar for å også gi de individuelle utøverne en økonomisk plattform som gir de som virkelig ønsker det en mulighet til å kunne tilrettelegge for at de skal kunne kjempe i verdenstoppen. Og i en slik kategori hører absolutt en mann som Magnus Vesterheim hjemme, sier Kristiansen.

Les også: – Han er en ambisiøs utøver som vil nå sine hårete mål

Sponsorjakt

Næringslivslederen var en av dem som hadde funnet veien til Harstad Skipsindustris møterom onsdag formiddag. Her var både eksisterende sponsorer og nysgjerrige næringsaktører samlet for å høre historien om en mosjonist, som ble toppidrettsutøver over natta. I sin tredje sesong satte kvæfjerdingen virkelig sitt preg på langløpssirkuset ved å bli nummer seks under årets utgave av Vasaloppet. Bak den sterke prestasjonen i verdens største skirenn fulgte han opp med flere sterke plasseringer i andre skirenn som viste at han ikke er langt unna verdenstoppen når han har dagen. Samtidig er det på langt nær slik at han ruller seg i pengebingen når han har treningsfri.

– Man lever ikke noe luksusliv som idrettsutøver på toppnivå. Derfor er det viktig for meg å jobbe med støttespillerne som jeg har, og også å skaffe nye samarbeidspartnere, sier Vesterheim, og utdyper:

– For meg kan en ny samarbeidspartner eksempelvis bety at man klarer å styrke oppkjøringen med to ekstra samlinger eller ti tester på labben inn imot sesongstarten. Derfor er det også arbeidet med det utenomsportslige opplegget en viktig del av arbeidet på nåværende tidspunkt i sesongen, mener Vesterheim.

– Plass til flere

Da 23-åringen startet sin presentasjon av seg selv og sine ambisjoner for framtida, hadde han seks lokale sponsorer med seg. Likevel var møterommet fylt opp av representanter for det lokale næringslivet som ville høre mer om hans tanker om å nå toppen med sin satsing.

– Noen sponsorer har vært med siden starten. Så har også flere kommet til etter hvert. Men de som har stått last og brast med meg hele veien og har hatt troen på meg som person, betyr selvfølgelig alt for meg. For det er jo en del lettere hive seg på et tog som allerede er i fart, mener Vesterheim.

– Men det er fortsatt plass til flere, mener kvæfjerdingen, som går mot sin første sesong som heltids langløper.