Det sier daglig leder Knut-Eirik Dybdal om jobbingen inn imot målet om å ha en historisk Arctic Race of Norway-start i den russiske byen på Kola-halvøya.

– Det var grunnen til at vi i utgangspunktet utsatte Arctic Race of Norway i Finnmark fra 2017 til 2018. Vi så mulighetene til å få noe til her, og valgte derfor å forfølge denne muligheten, sier Dybdal, og utdyper:

– Vi har samarbeidet tett med Barentsrådet, og har sett verdien av å løfte dette opp på et høyere politisk nivå. Tilbakemeldingene som vi har fått fra Russland har vært inspirerende i jobben med å realisere denne etappen, sier Dybdal.

– Sikker på realisering

Etter at den russiske uteriksministeren, Sergei Lavrov, uttrykte sin store interesse for realiseringen av denne etappen, har nemlig det meste blitt gjort for å kunne presentere en åpningsetappe fra Murmansk til Kirkenes.

– Vi har gjort det aller meste. Det russiske sykkelforbundet har også meldt seg på, og sagt at de kan hjelpe med å skaffe private sponsorer på russisk side. Vi har også logget etappene, og gjorde veldig mye for å realisere denne etappen. Men vi skal ikke kjøre den bare for å gjøre det, sier Dybdal.

Prioriterer det sportslige

Det som til slutt gjorde at man ikke endte der man kanskje hadde forventet.

– På sommeren og høsten var jeg helt sikker på at vi skulle klare å realisere denne etappen. Men på slutten av året ble det mange interne diskusjoner på hvorvidt man skulle ta denne etappen nå.

– Det som ble utslagsgivende var at vi ville få en veldig lang transportetappe. Det kunne vi til slutt ikke leve med. Vi er nødt til å sette det sportslige produktet først, sier Dybdal.

– Hvordan ser du på arbeidet med å få til etappen i framtida?

– Det har jeg stor tro på at vi skal klare å realisere. Men det er vanskelig å spå når dette vil skje. Når det ikke blir i år, så blir det nok ikke til neste år heller, sier Dybdal.

Årets etapper går for øvrig fra Kirkenes til Vadsø, fra Tana til Kjøllefjord, fra Hammerfest til Honningsvåg, før etapperittet avsluttes fra Kvalsund til Alta.