HARSTAD: I et langt leserinnlegg på sidene 14 og 15 forteller Uttakleiv i klartekst hvorfor havna tapte kampen om steinmassene.

– Vi innså i januar 2015 at samarbeidet med havna ikke ledet fram til en løsning. Derfor tok vi kontakt med havna for å utarbeide et forslag til løsning som skulle sikre kommunen og havna steinmassene, forteller Uttakleiv til Harstad Tidende.

”Full kontroll”

Planledelsen skisserte nøyaktig hva havna måtte gjøre for å sikre at kommunen fikk hånd om massene da fristen fra Statrens vegvesen gikk ut 30. juni.

– Framgangsmåten ble diskutert med Statens vegvesen. Forslaget ble så lagt fram for styreleder Helge Eriksen i Harstad havn og i styringsgruppemøte 24. februar. Rådmannen og styringsgruppen anmodet om at havna måtte ta forslaget videre når de forhandlet med Statens vegvesen.

I neste møte i styringsgruppe ble saken fulgt opp.

– Styreleder fortalte da at havna hadde full kontroll på dette. Det ble inngående spurt om styreleder ikke hadde mer å tilføye i saken. Svaret var nei, forteller Uttakleiv.

Ingnoranse og arroganse

Den tidligere kommuneplanleggeren mener det er beklagelig at kommunens eget foretak har utvist en total ingnoranse og arroganse i forhold til egen planavdeling.

– Dersom havna hadde forholdt seg til de råd vi ga dem, ville kommunen og havna fått steinmassene – masser som noen har anslått til vel ti millioner kroner i verdi, sier Uttakleiv.

Bakgrunnen for at den tidligere kommuneplanleggeren nå velger å gå ut med saken, er et leserinnlegg fra havnestyrerepresentant Jostein Rasmussen (Frp).

– Han beskylder planledelsen for å ha sabotert havnas planer. Det vil jeg på det sterkeste tilbakevise. Vi har gjort jobben vår. Alle som er interessert i å lese hva som faktisk har skjedd, finner dette i referater fra alle møter lett tilgjengelig på kommunens hjemmeside, sier Uttakleiv.

Høy prioritet

Han viser til at havna er det enkeltelementet som har hatt høyeste prioritet i sentrumsplanen.

– Ingen annen aktør i sentrum har fått så stor oppmerksomhet og vært så aktiv deltakende, sier han.

Uttakleiv viser også til at kommunens havneløsning er estimert til å bli vel 123 millioner kroner dyrere enn havnas.

– Hovedårsaken til forskjellen mellom havnas 266,6 millioner kroner og kommunens 390 millioner kroner er at vårt alternativ har tatt med kostnadene ved å ruste opp dagens Larsnes-kai. Disse kostnadene ligger ikke inn i havnas alternativ. Vårt alternativ er i tillegg vurdert havnefaglig av Hurtigruten Group, uten at det er kommet innvendinger, sier Uttakleiv.

HAVNA: Kommunen klarte ikke å komme til enighet med havna om en løsning. Foto: Frank R. Roksoy