Frontene har vært steile og konflikten fastlåst siden 900 piloter gikk ut i streik mandag forrige uke.

Onsdag vender SAS-ledelsen og pilotforeningene tilbake til forhandlingsbordet i Stockholm, i et nytt forsøk på å få en slutt på SAS-streiken.

Den norske riksmekleren Mats Ruland er på plass i Stockholm, og sa til NTB tirsdag kveld at han håper partene stiller løsningsorienterte:

– De er de som sitter med nøkkelen til en løsning.

Streiken ble et faktum da partene brøt forhandlingene mandag 4. juli. Rundt 900 piloter i Norge, Danmark og Sverige er i streik. SAS tok mandag initiativ til å gjenoppta forhandlingene, noe pilotforeningene takket ja til.

Leder i SAS Norge Flygerforening (SNF) Jan Levi Skogvang uttrykte overfor E24 mandag at de har forventninger til at ledelsen vil ha noe nytt å legge frem, når de møtes denne gangen.

– Når SAS kaller på oss, regner jeg med at de har endret ståsted og vi forventer at de har et utspill vi kan forhandle om, sa Skogvang.

Onsdag morgen melder det svenske nyhetsbyrået TT at SAS og pilotene vil møtes til nye forhandlinger kl. 10.

Tror på løsning

Flyanalytiker Hans Jørgen Elnæs sier han blir overrasket om partene ikke kommer frem til en avtale, når de igjen møtes til forhandlinger.

– Jeg tror og håper at SAS er oppe og flyr i løpet av uken, sier Elnæs til VG.

Men selv om flere ting tyder på at partene er nærmere en løsning enn tidligere, peker flyanalytikeren på to ting SAS må levere på:

– Fra pilotenes side er det det prinsipielle, som dreier seg om gjenansettelse av pilotene som ble sagt opp under pandemien, og å få fagforbundene til de to datterselskapene inn i sitt eget system, sier Elnæs til VG.

Rundt 85 piloter i SAS Connect og SAS Link er nemlig organisert i den danske fagforeningen Flyvebranchens Personale Union (FPU). Ingen av disse pilotene deltar i streiken.

EKSPERT: Flyanalytiker Hans Jørgen Elnæs Foto: Ole Berg-Rusten / NTB

Elnæs sier samtidig at det er viktig for SAS å beholde SAS Forward-planen i bunnen, når de skal forhandle med investorer. Planen går blant annet ut på å omgjøre gjeld til aksjer og kutte i kostnader.

– Blir det umulig, blir det komplisert for investorer å tro på selskapet.

Han sier likevel at han tror partene vil komme til enighet, når de nå går inn i en ny runde med forhandlinger.

– Jeg håper de kommer frem til en avtale, men denne må skrives og det er detaljarbeid de må bli ferdig med før den kan signeres. De må bruke den tiden de trenger.

– Kan ikke fortsette

Espen Andersen er førsteamanuensis ved Handelshøyskolen BI og ekspert på luftfart og flyselskaper.

– Det kan ikke fortsette på denne måten, sier Andersen til VG.

Han stiller spørsmål ved at selskapet ikke klarte å komme frem til en avtale før sommeren.

– Streiken kom midt i perioden SAS virkelig skulle tjene penger. Så får de alle disse kanselleringene. All fornuft tilsier at de burde kommet til enighet.

RAMMET: Titalls tusen passasjerer har blitt påvirket av SAS-streiken. Bildet ble tatt 4. juli, da streiken ble et faktum. Foto: Gabriel Aas Skålevik / VG

SAS fikk i forrige uke såkalt konkursbeskyttelse i USA. En slik ordning kalles for Chapter 11. Den gjør at ingen kreditor kan slå SAS konkurs, så lenge beskyttelsen gjelder.

Men selskapets økonomi er fortsatt under press, og denne beskyttelsen i seg selv, vil ikke være nok for å kunne dra streiken ut veldig mye lenger.

– Det hjelper ikke hvis du ikke klarer å ha drift i selskapet. På et tidspunkt stopper det opp.

– Strukket seg svært langt

Andersen tror det er SAS som blir nødt til å strekke seg lengst og komme pilotene i møte, for å få en løsning på streiken. Hans inntrykk er at pilotene allerede har gått langt i forhandlingene.

– Pilotene har strukket seg svært langt innenfor sin modell. Hvis de skal tviholde på den, kan de ikke strekke seg lengre.

Han understreker at han ikke har innsikt i det som skjer rundt forhandlingsbordet, men at dette er inntrykket hans basert på uttalelser fra partene i media.

I prinsippet kan streiken fortsette i hele sommer. Det tror ikke Andersen kommer til å skje.

– De må komme til en løsning, de taper bare enda mer penger hvis det skal fortsette i en uke eller to til.