Det er noen av kravene til de ansatte på ambulansen krever hvis de skal godta å bruke et nabohus som vaktbase.

I flere år har sykehuset slitt med å finne plass til to ambulanseteam på kveld/natt/helg på selve sykehuset. Resultatet har vært at Harstad, en by på rundt 25.000 innbyggere, hadde kun én akuttambulanse på kveld/natt/helg. Personell på den andre ambulansen måtte ligge hjemme med en responstid på 15 minutter.

Etter press fra flere holdt ble det i fjor sommer tatt i bruk en leilighet i et nabohus til det andre teamet.

Det liker Arbeidstilsynet dårlig. De har varslet at de vil gi sykehuset et pålegg. ”Arbeidsgiver skal sørge for innkvartering som stilles til rådighet for arbeidstakere, er forsvarlig utført, innredet og vedlikeholdt”.

Arbeidslokaler

Avdelingsleder Per-Øivind Sørgård for Ambulanseavdelingen, mente at lokalet i boligen kunne brukes siden det kun var midlertidige overnattingslokaler.

Det slår ikke Arbeidstilsynet seg til ro med. ”De ambulanseansatte har vakt når de befinner seg i St. Olavsgate 58C og må rykke ut når de får ambulanseoppdrag. Det er derfor utvilsomt at lokaliteten er å anse som arbeidslokale (...) ... Som arbeidsgiver må imidlertid Unn HF komme frem til løsninger som oppleves tilfredsstillende av de ansatte som bruker St. Olavsgate 58C som innkvartering”.

Harstad Tidende har i flere artikler skrevet om de vanskelige arbeidsforholdene til ambulansearbeiderne i Harstad.

På slutten av fjoråret koblet verneombud André Svanstøm inn Arbeidstilsynet og siden har det vært mye korrespondanse i saken. Unn har fått sterk kritikk for at de ikke har tatt de ansattes arbeidssituasjon på alvor.

Ansatte har satt frister

På et personalmøte 3. oktober deltok så godt som alle de 17 ansatte. De sa seg villig til å bruke leiligheten til ut 2017. Men de krevde at innen 15. november 2016 skulle følgende være utbedret: ”Alle innvendige dører til leiligheten skal skiftes ut med lydtette dører med fungernede lås. Det må monteres tilfredsstillende ventilasjon i dusjrom. Gulvbelegg må skiftes., Det må settes opp nytt kjøkken og toalettet må renoveres.

Verneombud André Svanstrøm og tillitsvalgt Tommy Gudbrandsen har gitt ledelsen en frist til 1. september 2017 med å komme i gang med å byge ny stasjon.

– Er ikke en ny stasjon under oppføring, vil vi ikke akseptere videre bruk av midlertidige fasiliteter. Da må ytterligere utbedringer gjøres både inne på sykehus og St. Olavsgate 58C, skriver de ledelsen og Arbeidstilsynet.

Rask avgjørelse

Assisterende seksjonsleder Tor Erik Lorentzen sier de vil følge opp Arbeidstilsynets pålegg.

– Vi må forholde oss til pålegget. men vi har ikke fått behandlet saken. Det er Drift og Eiendom som eier bygget og som må se på kostnadene og mulighetene, sier han.

Det er allerede bestemt at det skal investeres i ny stasjon til 36 millioner kroner, men ingen vet når det står klar til bruk.

– Inntil den er på plass må vi ha gode arbeidsforhold for de ansatte. Drift og Eiendom må regne på kravene og se på om det er mulig å oppfylle disse. Når det er gjort kommer vi til å ta en rask avgjørelse, sier han.

IKKE BEHANDLET: Assisterende seksjonsleder Tor Erik Lorentzen sier de vil behandle kravene fra de ansatte så raskt som mulig. Foto: Odd Leif Andreassen