HARSTAD: I kombinasjon med det som landes på Stangnes, sluses dermed stadig mer gods vekk fra sentrum. I fjor høst stod den ferdig til bruk. 270 flunkende nye kaimeter. Siden har fartøyer lagt til over 200 ganger. Til sammen 90 godslaster i alle slags størrelser og variasjoner er tatt på land. Rundt regnet 14.000 tonn.

Fortrinn

Mange av kundene ligger i nærområdet. Der finner vi blant annet Byggmakker Per Strand og Norsk Stål.

- En helt eventyrlig utvikling. Alle forventninger er innfridd. Når veipakken er ferdig vil gods landet på nykaia kunne fraktes i retning både sørover og nordover på RV83, uten å måtte innom sentrum i det hele tatt. En perfekt lokalisering, hevder seniorrådgiver i Harstad Havn, Lennart Jensen.

Deler av dette godset ville tidligere blitt tatt på land på Larsneset.

Bare Hurtigruten

- Vi er vitne til en utvikling helt i tråd med våre planer. Harstad Havn har etter hvert fått en meget rasjonell godshåntering. Hadde mer av frakt langs kysten gått på kjøl, ville vi sluppet mange av vogntogene på veiene også.

- Når det gjelder volumet fra Hurtigruten, vil nok det fortsatt landes i sentrum. Det er vel ingen som ser for seg noe annet enn at Hurtigruten skal legge til i hjertet av byen. Det kan jeg ikke tenke meg, sier han. Seniorrådgiveren mener Havna gjør en god jobb.

- Vi jobber strukturert og langsiktig til det beste for våre brukere. Og vi blir stadig bedre, reklamerer Jensen.

Myter

Han ønsker ikke å intervjues om Sentrumsplanen og den hete debatten rundt havnas rolle. Men gir likevel utrykk for oppgitthet over det han kaller misoppfatninger om utviklingen i sentrum.

- Våre planer for Larsneset og området rundt omfatter slett ingen godshavn. Hvis det er noen som har trodd det, er de dårlig informert.

- I dag styres det aller meste utenom sentrum, og landes på Stangnes eller ved nykaia på Seljestad, påpeker Jensen.

Liggeplasser

I sentrum skal passasjertrafikken prioriteres. I tillegg kommer infrastruktur for «mykere» formål som småbåthavn. Havna ønsker også å kunne tilby et solid antall liggeplasser for fartøyer med behov for midlertidig kaiplass. Alt fra Forsvarets skip til fiskebåter og ferger.

Havna har flere langsiktige prosjekt de ivaretar, ikke minst i samarbeid med Kystverket. Blant dem er mudring og utdyping av farleden på Stangnes og på Seljestad.

DIMENSJONER: Nykaia er 270 meter lang. Prosjektet ble realisert grunnet utfylling ut i sjøen gjennom «Ren havn Harstad»-prosjektet. Foto: Kjell Magne Angelsen