– Hvor i all verden skal vi gjøre av all snøen som vi rydder fra riksveien? Får vi ikke kjørt massene bort, vil det raskt føre til dårlig sikt i kryss og ved gangfelt. Det igjen vil skape farlige situasjoner, og fremkommeligheten for både friske og bevegelseshemmede blir sterkt redusert, sier Johnsen.

Helt uventet

Det kom som lyn fra klar himmel at havnestyret 20. desember varslet absolutt forbud mot å dumpe snø i havnebassenget på Larsneset. Veivesenet fikk vite dette gjennom en artikkel i Harstad Tidende.

– Vi ønsker ikke å drive saksbehandling gjennom avisen, men vi synes det hadde vært fornuftig om konsekvensene av et slikt forbud hadde vært drøftet på forhånd med aktørene, før det ble innført. Derfor har vi nå bedt om et møte med representanter for Harstad kommune og Harstad havn der saken drøftes, sier Johnsen.

Ikke fra riksveien

Veivesenet registrerer at Harstad havn påpeker at de finner mye avfall og isklumper i snøen som blir tippet på Larsneset.

– Det er unaturlig at dette avfallet kommer fra den snøen vi rydder fra riksveien og tipper i sjøen. Vel nok kan det være en colaboks eller andre småting som ligger langs riksveien, men ikke stort mer enn det, sier Johnsen.

Effektivt og raskt

Statens vegvesen har ansvar for å rydde riksvei 83. I alle tider har veivesenets entreprenør brukt Larsneset som tippsted for snø som ryddes langs riksveien nær sentrum. Dermed er jobben blitt gjort raskt og effektivt og med minimal kjøring.

– Det er begrenset hvor mye snø vi kan deponere langs veien fordi det er dårlig plass. Derfor er vi avhengig av egnede områder for å kvitte oss med snømassene. I nedbørsrike perioder dreier det seg om mange lass snø i løpet av et døgn, sier Johnsen.

Støy om natta

Han viser til at rydding og fjerning av snø langs riksveien er svært viktig for trafikksikkerheten og fremkommeligheten. Etter tippeforbudet har veivesenets entreprenør vært nødt til å kjøre snøen de 4,1 kilometerne til kommunens snødeponi på Bergsodden.

– Dette etter at Harstad kommune velvilligst stilte sin egen deponiplass til disposisjon. Det tar tid å kjøre så langt, og det resulterer i økt forurensning, støy og slitasje på veiene. I tillegg har veivesenet mulighet til å benytte et område på Stangnes fergekai til deponi. Det krever mye kjøring at og fram, sier Johnsen.

Snørydding skjer fortrinnsvis på natta. Dette av hensyn til trafikkavvikling og for å ivareta sikkerheten til arbeiderne og andre trafikanter.

Tipper selv

Han går ut fra at tippeforbudet på Larsneset må skape like store problemer for Harstad kommune, som har ansvar for ryddingen på torget og på kommunale veier.

– Vi ber om at kommunen, som eier av Harstad Havn KF og som forurensningsmyndighet, tar initiativ til å etablere et forum hvor saken kan diskuteres slik at vi finner gode, langsiktige løsninger, sier Johnsen.

5. januar i år tok veivesenet opp snøproblemene i en skriftlig henvendelse til rådmann Hugo Thode Hansen.

– For øvrig har Statens vegvesen senest inneværende uke observert at Harstad Havn KF selv benytter havnebassenget for dumping av snø ved rydding av havna sine egne landarealer, påpeker veivesenet i brevet til rådmannen.

Snø: I alle år har kommunen og veivesenet hatt tillatelse til å dumpe snø fra sentrumsområdet i sjøen på Larsneset. Arkivfoto