Etter mange års leting har de funnet en tomt på Gangsås. Nå starter reguleringsarbeidet. Det bekrefter administrerende direktør Knut Svenningsen i Biltema Norge.

– Vi skal bygge et fullsortiment varehus som de fleste harstadværinger ikke har sett tidligere. Vi skal ikke lenge leie, men eie, sier han.

Biltema skal satse 100 millioner. Årsaken er at Harstad har en spesiell posisjon i kjeden.

– Regionens flaggskip vil komme på Gangsås. Vi regner med å passere 100 millioner i omsetning innen kort tid etter at dørene har åpnet.

I dag holder kjeden til i trangbodde lokaler på Stangnesbasen.

– Det er bare å innrømme det. Vi ble tatt på senga allerede på åpningsdagen. Responsen har vært over all forventning i Harstad, sier han.

Plasskrevende varer

Det nye varehuset vil ha 19.000 varelinjer. 9.000 av disse vil være byggevarer.

– Vi kommer til å få en butikk der vi kan vise fram alt vi har. Vi er blitt stor på byggevarer, som er plasskrevende, og derfor trenger vi god plass. Det vil bli utstillinger som ingen tidligere har sett i denne byen, sier han.

Svenningsen er glad for at de har blitt enig med tomteeier Jan Dybvik. De skal bruke 16 mål av total 25 mål.

– Jeg vet ikke om det kommer noen ved siden av oss, men tomten er av en slik beskaffenhet at det er vanskelig å utnytte spesielt mye mer av den, sier han.

TOMTA: Rett overfor Kiwi planlegger Biltema å føre opp et 6.000 kvadratmeter stort varehus.

50 ansatte

Biltema vil komme rett over Kiwi. Det vil være kort vei til Amfi Kanebogen.

– Denne etableringen gjør at vi kommer nærmere handelen, nærmere hovedveien, blir endel av handlemønsteret til kjøpesenteret. I tillegg får vi bruke den nye veistrukturen som er under etablering, sier han.

Han håper kommunen er fremmoverlent og ønsker nyetableringer og flere arbeidsplasser.

– Vi håper reguleringsarbeidet skal gå greit. Derfor tror vi det skal være mulig å kunne åpne i 2018. Vi regner med å pålegges å anlegge fortau foran butikken. Dette er noe vi gjerne gjør for å sikre god fremkommelighet for alle våre kunder. Vi kommer blant annet til å ha en egen sykkeparkering.

Et varehus på 6.000 kvadratmeter vil ha en stab på rundt 50 personer. Det vi si en dobling av dagens stab.

Svenningsen forteller at det nye varehuset også vil få en kafé og restaurant med 70 sitteplasser.

– Her vil vi kunne tilby egenproduserte bakevarer til lunsjkundene.

– Stor interesse for etableringer rundt kjøpesenteret i Kanebogen

Næringssjef Bjørn Akselsen sier det er mange bedrifter som ønsker seg i nærheten av kjøpesenteret.

Han forteller at det har vært flere henvedelser til kommunen om muligheter for etableringer rundt kjøpesenteret.

– Noen tar kontakt selv og andre bruker rådgivere. Biltema er langt fra den første som har sett på denne tomten, men tidligere interessenter hadde ikke finansielle muskler til å utvike prosjektet, sier han.

Han sier kjøpesenterets oppgradering var helt nødvendig.

– Når man ser hva som skjer rundt dem, måtte noe gjøres. Det har også gjort at interessen rundt dem større.

Over 60 varehus

Biltema ble etablert i Sverige i 1963. I 1983 kom kjeden til Norge. I dag har kjeden rundt 120 varehus i Norden og omsetter for nær 10 milliarder kroner. I Norge er det 61 varehus. I 2017 satser Biltema Norge stort i denne regionen. I Narvik blir varehuset utvidet til 4.000 kvadratmeter, på Sortland får de et varehus på 3.500 kvadratmeter og i Svolvær 3.000 kvadratmeter.

– Det er Harstad som blir hovedsetet i regionen, sier administrerende direktør Knut Svenningsen.

SENTRAL: Administrende direktør Knut Svenningsen i Biltema Norge lover en unik butikk.

Skoglund er regionsjef

Varehussjef/regionsansvarlig er Tommy Skoglund. Noe han har vært siden 2011. Han har ansvaret for alt som skjer fra Narvik og nordover.

– Vi har det for trangt, det er en stor utfordring. Parkeringen er en utfordring i helgen. Vi trenger mere plass. Det er lenge siden vi vokst ut av lokalene på Stangnesbasen.

Han forteller at de gleder seg å kunne presentere varene på en skikkelig måte.

– Vi ser at alle plasser vi har bygd store butikker har responsen vært stor.

Kjeden har ekspandert voldsomt. Da Harstad ble etablert i 2009 var det butikk nummer 28.

– Veksten vil fortsette i 2017, for da åpner vi nye varehus på Sortland og i Svolvær.