Den siste tiden har det vært en god del elgpåkjørsler i distriktet. Bare siden nyttår har ht.no omtalt flere saker som handler om biler som har fått et ublidt møte med elg langs veiene. Heldigvis har det så langt ikke vært alvorlige personsskader.

Kartet, som er hentet fra Hjorteviltregisteret, viser noen av elgpåkjørslene i distriktet de siste seks månedene. Kartet er dessverre ikke helt korrekt, fordi man er avhengige av at folk melder inn til viltnemda at dyr er blitt påkjørt. Men kartet gir uansett en viss indikasjon på hvor mange påkjørsler det har vært siste halvåret.

Gjør tiltak

Geir Jørgensen, avdelingsdirektør i Statens vegvesen i Midtre Hålogaland, sier at vegvesenet stadig gjør tiltak for å minke antall påkjørsler.

- Vi gjør noe hvert eneste år. For eksempel har vi gjort veldig mye skogrydding langs vei de siste årene, og dette er et av de mest effektive tiltakene, sier Jørgensen.

Han sier vegvesenet alltid kunne gjort mer, men det blir ei vurdering i forhold til alt vegvesenet gjør og de totale prioriteringene.

Et tiltak er et prøveprosjekt som vegvesenet har hatt med avanserte elektroniske viltskremmere.

Dette har pågått på to veistrekninger i Nordland, og to i Troms. Viltskremmerne på stolper langs veiene skal virke slik at de sender ut lyd og lys når biler passerer, og elgen snur og løper inn i skogen igjen.

Ifølge NRK Troms viser tallene at utstyret har ført til færre påkjørsler på noen strekninger, spesielt den på E6 i Salangsdalen i Bardu.

Ikke bare positivt

Men utstyret har sine svakheter. Meninga var at viltskremmerne skulle kommunisere slik at den første varslet den neste, og så videre. Det har man ikke fått til. Og så sliter de med at elektronikken ikke lades av solcellen i mørketida. Skremmerne kan også ise ned. En fjerde svakhet er at utstyret ikke lar seg fjernstyre fra en datamaskin hos Statens vegvesen slik meninga var, skriver NRK Troms.

Etter at den østerrikske produsenten gikk konkurs i høst, har verken vedlikehold eller utvikling av utstyret blitt fulgt opp.

– Vi håper likevel at vi skal kunne fullføre prøveprosjektet hvis et nytt firma overtar kontrakten med oss, sier prosjektleder Henrik Wildenschild i Statens vegvesen til NRK Troms.

Meninga er at forsøksperioden skal vare til 2017.

Jørgensen sier til ht.no at man vil se an konklusjonen fra prøveprosjektet før man eventuelt vurderer å sette opp viltskremmere her i regionen.

- Vi må nok høste en del erfaring fra prøveprosjektet før vi ruller det ut i stor skala, fastslår Jørgensen.