Det sier Gunnar Gjæringen i Aldesa. Vestlendingen har frem til nå vært prosjektleder for Harstadåstunnelen, men har nå fått andre oppgaver i det spanske konsernet.

Han har fått med seg diskusjonen om parkeringsplasser i byen, blant annet at private aktører vil sprenge seg inn i fjell for å rydde plass til biler.

- Om Harstad kommune vil ha flere parkeringsplasser, så bør de utnytte muligheten nå som en stor aktør er på plass med alt av utstyr som skal til for å sprenge i fjell. Men da har de ikke mer enn tida og veien på å bestemme seg, sier Gjæringen og nevner tre alternativer for å få til parkeringsplasser.

- Man kan bruke rømningstunnelen både som inn- og utkjøring til og fra parkeringsanlegget. Man kan kjøre direkte fra hovedtunnelen, eller man kan gjøre begge deler. Direkte inn- og utkjøring fra hovedtunnelen vil etter min mening være krevende, mens en løsning der man bruker rømningstunnelen vil være både best og raskt gjennomførbart.

- Hvordan løses dette rent praktisk?

- Ved å sprenge seg ned fra det som blir veibanen i tunnelen. For å holde oppe veibanen, lager man et slags etasjeskille som enten støpes eller anlegges i stål. Dermed har man på en enkel måte laget to etasjer og rom for parkering. Og det behøver ikke bare bli én stor parkeringsplass. Det kan gjerne bli to mindre, sier Gjæringen som har jobbet i Statens vegvesen i 28 år og har tunneler som sitt spesialfelt.

- Hvordan er kvaliteten på fjellet på Seljestad?

- Fjellet ser bra ut. Vi vet at det ikke er like bra hele veien, men så langt har alt gått etter planen, sier den tidligere prosjektlederen.

Onsdag fyrte Aldesa av den første fulle profilsalven i tunnelen. Det hørtes, men rystelsene er fortsatt under kravet på 40 millimeter i sekundet.

- Lufttrykket vil være der, uavhengig av rystelsene. Men så langt har vi holdt oss godt under kravet til hvor store rystelsene kan være, sier Gunnar Gjæringen.