Piloten som fløy det som var ett av Luftforsvarets passasjerfly i fjellet 11. juli 1972, var sterkt beruset. Ulykken er en av etterkrigstidens mest omstridte flytragedier i Norge og den verste ulykken i Forsvaret i fredstid.

Fram til 2005, 33 år etter ulykken, var havarirapporten hemmeligholdt av Forsvaret. Rapporten viste at piloten var full da ulykken skjedde, og at han hadde hatt alkoholproblemer i lang tid.

Flyet skulle egentlig ha fløyet direkte fra Bardufoss til Bodø. Men fartøysjefen hadde gjort en privat avtale om å levere en motor på Skagen lufthavn ved Stokmarknes.

Bilde av et Twin Otter-fly, tilsvarende det som styrtet på Grytøya i Troms 11. juli 1972. 17 mennesker omkom, blant dem flere barn. Flyet ble ført av en alkoholpåvirket kaptein. Foto: NTB

Pårørende fikk ikke erstatning

De som mistet sine nærmeste, fikk ikke vite noe om hva som hadde skjedd.

Blant de 17 personene som omkom i ulykken, var det flere barn. Blant flyets passasjerer var det også flere ektefeller til forsvarsansatte.

I 2009 og 2010 behandlet tingretten og lagmannsretten erstatningssøksmål mot staten fra de etterlatte etter passasjerene på flyet. Tingretten mente at saken var foreldet.

Det mente ikke lagmannsretten. De gikk langt i å kritisere måten Forsvaret håndterte en flyger med alkoholproblemer på, men mente ikke at det kunne karakteriseres som grovt uaktsomt, og staten ble frikjent.

Høyesterett avviste anken.

Beklagelse 40 år etter

Først 40 år etter ulykken, i 2012, fikk de etterlatte en beklagelse fra Forsvarsdepartementet. Det var første gang noen på regjeringsnivå hadde beklaget.

– Jeg beklager på det dypeste overfor de etterlatte og pårørende at de aldri fikk vite sannheten om ulykken. Jeg føler med dem som mistet sine kjære og har levd med usikkerheten etterpå, sa forsvarsminister Anne-Grete Strøm-Erichsen (Ap) i et intervju med NRK Brennpunkt.

Året etter, i 2013, ble fjellklatrerne som deltok i redningsaksjonen etter ulykken, hedret med Forsvarsmedaljen. Deres innsats ble ikke dokumentert av hverken politiet eller Forsvaret og var ikke viet mye oppmerksomhet inntil klatrerne selv skrev sin egen rapport om den krevende aksjonen.

I rapporten kommer det blant annet fram at klatrerne og krimteknikere fra Kripos ble nektet helikopterassistanse for å kunne hente ned de forulykkede. Løsningen ble derfor å dele opp likene i fjellsiden og deretter bære dem ned i sekker.

En av Norges verste flyulykker

Grytøya-ulykken er en av de dødeligste flyulykkene i Norge de siste 50 årene. Den dødeligste ulykken er Operafjell-ulykken på Svalbard i 1996, der 141 personer døde da et russisk jetfly av typen Tupolev 154M styrtet under innflyging.