Det forteller leder av drifts- og utbyggingstjenesten i Harstad kommune, Svein Arne Johansen.

- De siste tilbakemeldingene fra byggeleder er at vei og fortau skal være asfaltert og klar en av de siste dagene i oktober, bekrefter han.

Tøff tid

Anleggsarbeidet har foregått siden seinhøstes 2013, nesten to år i strekk. St. Olavsgate har tidvis sett ut som en krigssone. Dype grøfter er gravd, asfalt flerret bort og gjennomgangstrafikk umuliggjort. Støy. Støv. Vanskelig ferdsel. Bedrifter og beboere har fått føle ulempene på kroppen. Resultatet begynner imidlertid å materialisere seg. Området begynner sakte men sikkert å ligne på en trafikkåre i en by igjen. Topp infrastruktur både over og under bakken.

Komplikasjoner

Etter planen skulle veien stått ferdig i sommer. Slik skulle det ikke gå, men det er like om hjørnet, sier Svein Arne Johansen.

- Prosjektet har vært komplisert. Vi snakker tross alt om en av områdets hovedfartsårer, midt i tettbebyggelsen. Ting har tatt mer tid enn vi kunne forutse. Det er også mye ny infrastruktur som er kommet på plass.

- På strekket fra Heggen til Harstadbotn er det blitt lagt ny vannledning, nye fjernvarmerør og en del kabler. I tillegg til ny asfalt og et splitter nytt fortau. Enkelte steder har man også arbeidet seg inn i sideveier.

Smekker fluer

- En rekke aktører har som sagt fått lagt ting i bakken, samtidig. Det betyr flere fluer i ett smekk. Forhåpentlig blir det en stund til det er behov for å grave i veien i denne delen av St. Olavsgate igjen, sier Johansen.

Entreprenør er Nydals Maskinstasjon. Onsdag ettermiddag var de i ferd med å bygge de siste hundre meterne med fortau i området ved Heggen. videregående skole.

TRAFIKANTER: Ferdigstillelsen av et skikkelig fortau hele veien fra Gullhaugen til Harstadbotn er snart i boks. Foto: Kjell Magne Angelsen