Nord-Norge er også i år godt synlig på Reiselivsmessa på Telenor Arena 15. til 17.januar for å vise fram Nord-Norge som et spennende reisemål for reiselystne nordmenn.
– Det kan synes som «hele verden» ønsker å komme til Nord-Norge for å se nordlyset i disse tider, og Nord-Norge er i vinden som aldri før, sier administrerende direktør Arne Trengereid i Nordnorsk Reiseliv.
– Statistikken viser økende interesse for Nord-Norge, både sommer og vinter, spesielt for utlendinger. Det er derfor viktig for oss å inspirere nordmenn til å oppleve eget ferieland og det mangfoldet den nordligste landsdelen har å tilby, sier han.
Opplevelsesbaserte aktiviteter
Trenden med naturbaserte og aktive ferier er økende. Nordlyset, midnattssolen og det nordnorske været tiltrekker stadig flere.
– Samtidig har landsdelen et urbant tilbud med mange festivaler, spisesteder og utesteder som gir et mer komplett tilbud til besøkende, sier Trengereid.
Muligheter hele året
Nord-Norge har også et rikt dyreliv med blant annet hval, isbjørn, elg, rein, ulv og sjøfugl for å nevne noen.
– Natursafari har blitt utrolig stort og når dette kombineres med en sykkeltur, nordlysjakt eller midnattssolkonsert, fylles dagene til turistene raskt opp. Nordlyset fenger mest, men Nord-Norges rike aktivitetstilbud gir fantastiske muligheter for besøkende, sier direktøren.
Omfattende program
På reiselivsmessa vil det bli holdt 13 ulike foredrag fra Nord-Norge. På den nordnorske standen tilbys nordnorske smakebiter som tørrfisk, torskerogn, reinkjøtt og lefser, og besøkende kan delta på quiz på de nordnorske standene og vinne flotte premier. I tillegg kan de få rabatter på nordnorske ferieopplevelser.
I tillegg til NordNorsk Reiseliv AS er følgende nordnorske deltagere representert på stand: Kystriksveien Reiseliv, Vesterålen Reiseliv, Destination Lofoten, Visit Bodø, Destination Harstad, Visit Svalbard og Arctic Cycling.