Tidligere lå bygningen i et bryggemiljø, mens reguleringsendringer etter hvert har ført til at den nå ligger tett opp til et moderne boligmiljø. Striden har medført at brygga ikke har blitt vedlikeholdt og har i mange år blitt betraktet som et politisk problem. Fra å fremstå i en tradisjonell bryggestil, har eierne fått lov til å påføre den noen tilbygg som neppe har tilført den arkitektonisk merverdi. Det har lenge pågått en strid om bygningens eventuelle fremtidige rolle i bybildet.

Det er ikke funnet sikre kilder for bryggas opprinnelse, men en ubekreftet teori er at den i 1870-åra ble flyttet fra Gibostad på Senja til Harstad. Den står på det som en gang var Jacob Dinesens grunn. Han eide hele Harstadhamn fra 1867 til 1877, da han solgte mesteparten av eiendommen til Hans Fredrik Giæver. Man antar at det var Dinesen som fikk satt opp brygga. Sånn sett kan man hevde at den er et synlig gjenværende «monument» fra «Dinesen-perioden» i Harstad. Selv om vi først og fremst forbinder hans navn med Harstadhamn. Men etter Dinesens tid er brygga blitt betydelig endret fra halvannen etasje til det dobbelte. Takkonstruksjonen skiller seg også ut fra den opprinnelige.

De yngre generasjoner vil sannsynligvis kun forbinde brygga med restaurantdrift på flere plan. For tidligere generasjoner gikk den under navnet «Mikkelsen-brygga» etter agent Johan Mikkelsen, som etablerte firma i 1900, og deretter sønnene Agnar og Ellif Mikkelsen.

Brygga har i historisk tid vært lager for allehånde konsumvarer (for agentfirmaet Harald Uhre A/S) og senere gjort nytte som lager for trelast og bygningsartikler. Det er ikke funnet dokumentasjon på at brygga spilte noen rolle i forbindelse med de rike sildefiskeriene som Harstad bygde sin historiske vekstperiode på.

Noen vil huske den tiden da hele bryggeveggen mot sør var påmalt en gedigen reklame for sigarettmerket Blue Master, tegnet av den lokale reklamemannen Odd Steiro. (Reklame for tobakk ble forbudt etter 1. juli 1975.)