Det skjer etter at fylkesmannen opphevet halvparten av byggesaksklagene som ble behandlet i fjor.

Høy andel

– Vi er bekymret over at en så høy andel av klagesakene omgjøres. Hovedsakelig skyldes dette at kommunene er små og har sårbare fagmiljøer uten tilstrekkelig kompetanse. Flere av våre små kommuner burde vurdere muligheten for å etablere interkommunalt byggesakskontor, sier Jan-Peder Andreassen.

Kompliserte saker

Harstad har normalt vært de beste i saksbehandlings-klassen, men i fjor endret det seg kraftig.

– Mens vi tidligere har omgjort cirka 30 prosent av byggesakene fra Harstad som ble klaget inn, steg dette tallet i fjor til 42 prosent, sier Andreassen.

Han antar at det skyldes at Harstad hadde en del kompliserte saker i 2016, blant annet Gullhauggata 4 og noen dispensasjonssaker som har vært sammensatte.

– Vi tror at Harstad forbedrer seg betydelig inneværende år, sier kommunaldirektøren.

Mange feil

Men han legger ikke skjul på at han er bekymret for utviklingen.

– Når vi ser at det gjøres feil i så mange saker som klages til oss, så må vi jo lure på hvordan saksgangen er i de byggesakene som ikke havner på vårt bord, sier kommunaldirektøren.

Han viser til at antall byggesaker som fylkesmannen har opphevet, eller omgjort, har steget jevnt og trutt de siste årene.

– Plan og bygningsloven skaper fortsatt problemer for kommunene, sier Andressen.

135 klagesaker i fylket

I 2017 behandlet kommunen 135 slike klagesaker. 19 av disse var fra Harstad.

Noen av de vanligste årsaken til at fylkesmannen omgjør sakene er:

– Kommunene følger et dårlig eller gammelt planverk, og gir mangelfulle begrunnelser i dispensasjonssaker. Politiske utvalg som gjør vedtak i strid med administrasjonens innstilling, uten å begrunne dette, sier Andreassen.

Det hender at politiske utvalg ønsker et annet resultat enn det administrasjonen foreslår.

– Et godt råd kan være at politikerne da bør utsette saken til neste møte for å få saken bedre utredet, sier kommunaldirektør Jan-Peder Andreassen.