Den nye moloen, markerte på mange måter det synlige startskuddet for havnas innsats for sentrumsutviklingen. Moloen har fått en fantastisk mottakelse. Det har etter hvert blitt sånn at det nærmest er blitt obligatorisk for en harstadværing å ha vært mint en tur utpå moloen. Leder for havnestyret Jan Fjellstad (V), lover at havna fortsatt skal være en aktiv aktør for utviklingen av sentrum.

Sentral for reisende

Det er ikke bare moloen som er ferdig. Hurtigbåtkaia har fått nye gangveier som gjør det til en lek å komme seg om bord og å gå i land fra hurtigbåtene. Kai 1 (hurtigbåtkaia) er nå totalrenovert., De om lag 180 000 hurtigbåtpassasjerene som benytter denne kaia hvert år, får en positiv velkomst til festspillbyen, når de trør på det oppvarmede flislagte kaidekket.

Selve havnebygget, som er en perle i seg selv, er nylig totalrenovert og har fått topp moderne kontorlokaler. Her finnes også både kafé og venterom for buss- og båtpassasjerene. Mer liv blir det her, når distriktsbussene får sine oppstillingsplasser og taxiholdeplassen kommer i området der restene av det gamle fryselageret fortsatt står.

Siste rest av fryselageret står også foran en sanering. Når dette skjer er ikke klart ennå.

– I denne operasjonen vil de tapte parkeringsplassene langs gjerdet mot veien, bli erstattet av et parkeringshus et annet sted i byen, sier Fjellstad.

En maritim oase

Nå er havna i gang med renoveringen av kai 2, som er den østlige piren på kaia der havnebygget står.

I tillegg til dette er det fylt ut et område fra Larsneset, mot kai tre og fire. Sistnevnte kai, er i forholdsvis dårlig forfatning, men ikke så dårlig at den ikke er brukbar for mindre båter. Så lenge den kan brukes vil kaia stå slik som i dag, opplyser driftssjef Knut Ness.

Fjellstad, gleder seg til det han vil skal skje med, ”stien langs sjøen”. Her skal havna bidra med å gjøre denne enda mer attraktiv med spennende skulpturer og kunst. Han ser også for seg at moloen blir brukt til ulike utstillinger.

– Stien langs sjøen og moloen gir muligheter for både ny kunnskap og gode opplevelser, sier Fjellstad.

Han tror også at Ottar Håløygs plass, med Gammelbrygga som et sentralt bygg, kan bli en maritim oase i sentrum.

– Med den nye gjeste- og småbåthavna kan det bli mye liv og røre i dette området. Her samarbeider havna og kommunen for å få til dette. Det må noen avklaringer til før planene er klare, sier Fjellstad.

Hotell og kjøpesenter

På Larsneset vil det skje betydelige ting for Harstad sentrum fra neste år. I løpet av siste kvartal til neste år, ventes det at Nordic eiendom starter arbeidet med nybygget (se egen sak på side 20 og 21). Her blir det både kjøpesenter, hotell, leiligheter og et parkeringshus. Havna skal forlenge kaia i sør, helt til Hameks anlegg. De skal også øke dybden lags kaia til 9,5 meter. Dette betyr at kaia kan betjene større skip enn i dag.

Fjellstad tror ikke dette alene vil bane vei for at Harstad skal bli en foretrukket havn for cruisetrafikken.

– Skal vi få det til må Visit Harstad, næringslivet og alle andre gode krefter trå til for å gjøre byen attraktiv nok i konkurranse med Lofoten og Tromsø. Dit er det langt fram, sier han.

– EN OASE: Det mangler ikke på gode ideer for Ottar Håløygs plass. Her kan det bli en maritim oase, med Gammelbrygga som et sentralt bygg, mener leder for havnestyret Jan Fjellstad. Foto: Hans Viktor Øye
RIVES: Restene av det gamle fryselageret blir revet for å gi oppstillingsplass for distriktsbussene og taxisentralen. Parkeringsplassene langs gjerdet vil bli erstattet med et parkeringshus.