Turen gikk fra Harstadhamn til HRS. Her ble den mottatt som usortert avfall.

Trygve Schjelderup i Subnor sier det har vært en stor operasjon å få den velberget fram til HRS.

– Onsdag hevet vi den og startet lensingen. Slik sto den fram til klokken 08.00 da Folden Aqua slepte den til Felleskjøpetkaia på Stangnesbasen, sier han.

Spesielle oppdrag

Da overtok K. Simonsen Transport. Da den ble løftet opp på kaia veide båten 31 tonn, og da den la seg til ro på mottaket veide den 28 tonn.

– Jeg er imponert over dem som har bistått i denne operasjonen. De har vært veldig profesjonelle, klart å gjennomføre på den beste måten. Det er morsomt at vi har lokale bedrifter som kan utføre spesielle oppdrag, sier han.

Utfordringer

Sandsøy fort står som eier av båten. Det har ikke vært mulig å få noen kommentar fra Pål Morten Bjarkøy. Målet deres var å få den restaurert, for de trodde Anna var en av partisanbåtene. Den har ligget i to år og ventet på at den skulle til Partisanmuseet. Blant annet hadde Riksantikvaren bevilget 100.000 kroner til frakt til Kirkenes. Men etter hvert ble det klart at Anna ikke var en av partisanbåtene.

Schjelderup sier det er første gang han er med på noe slikt, og han syntes det var en spennende utfordring.

– Selv om vi er et harstadfirma, har vi lite jobb i byen, sier han.

Mobilkranfører Hans-Magnus Bergly hos K. Simonsen Transport sier Anna ga dem noen utfordringer.

– Vi trodde båten var i bedre stand, enn det visste seg. Utfordringen lå i å finne ut hvordan vi skulle stabilisere den på bilen. Når vi klarte det, gikk det greit, sier han.