Det opplyser direktør for kundeservice i Telenor, Torfinn Eriksen, og leder for Telenor Mobil, Bjørn Ivar Moen.

Må justere bemanningen

– På to år har vi mistet en million samtaler. Det betyr at vi nå står med en overkapasitet i vår kundeservicebehandling. Derfor er vi nødt til å justere bemanningen i forhold til den kapasiteten vi må ha.

– Det blir således ikke snakk om at disse arbeidsplassene blir overført til andre deler av landet, med unntak av en periode.

Borte i andre kvartal neste år

– Dersom vi kommer til det faktum at det blir en nedleggelse i Harstad, vil det medføre at vi legger ned en lokasjon som er noe større enn den reelle overkapasiteten vi har.

– Det skjøter vi på ved de andre sentrene våre, men de arbeidsplassene vil være borte i løpet av andre kvartal til neste år, sier Eriksen.

Han ønsker å påpeke at en nedleggelse ikke har noe å gjøre med de som jobber der.

Så skånsomt som mulig

– Vi har rasende flinke medarbeidere ved avdelingen i Harstad. Det er bare en sørgelig situasjon at vi har for lite å gjøre. Jeg har full respekt for at når vi gjør dette grepet vil det påvirke Harstad til dels voldsomt.

– For vår del gjelder det i denne prosessen å være en seriøs medspiller, og gjøre det vi kan for å gjennomføre prosessen så skånsomt som mulig for de ansatte. Derfor vil vi gå inn med bistand til den enkelte for omstilling med hjelp og samtaler. Våre folk bidrar til de som måtte ha behov for det, sier han.

Trenger dyktige ansatte

Bjørn Ivar Moen sier det vil være viktig for Telenor å ivareta de ansatte som nå mister jobben.

– Vi trenger dyktige og flinke ansatte også i fremtiden. Dersom det blir fattet vedtak om nedleggelse, blir det iverksatt en prosess for å ivareta de ansatte best mulig i avviklingsfasen.

– Enten i form av sluttpakker, eller tilby ansatte som ønsker å jobbe ved noen av de andre kundesentrene, vil de få adgang til å kunne gjøre det, sier Moen.