Vegvesenet begrunner avgjørelsen med at veien primært har en lokal funksjon og deler av veien fungerer som samlevei som er dominert av adkomst til bosteder og virksomheter langs veien. Veier har lav trafikkmengde, skriver de i sin begrunnelse.

Lokalutvalget mener også at noen kryss med kommunale veier er noe uoversiktlig. Vegvesenet ber lokalutvalget om å spesifisere hvilke kryss det gjelder. Så skal vegvesenet vurdere disse. De understreker også at det er politiet som har ansvar for at skilt og trafikkreglene overholdes.

Vegvesenet viser til årsdøgntrafikk som viser at på Bjarkøy er det 80 biler ut mot enden av veien, opptil 278 biler er målt gjennom tunnelen. Sandsøy har årsdøgntrafikk på 20 biler ut mot enden av veien, og det er målt opptil 157 biler over sandsøybrua. Grytøy fra Bjørnerå og ut mot Bjarkøy/Sandsøy har en årsdøgntrafikk på cirka 400–420 biler. Fra Bjørnerå til Grøtavær har en årsdøgntrafikk på cirka 240 biler.

Årsdøgntrafikk er summen av antall kjøretøy som passerer et punkt på veien gjennom året, dividert på årets dager (red.anm).